Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 6 April 2010

Dulu rock kini dakwah, Tahniah Akhil Hayy dan Kopratasa

Konsert Akhil Hayy dan Kopratasa

Pada
2/4/2010...ke konsert Akhil Hayy dan Kopratasa di Dewan Persatuan Membaiki Akhlak Che Luan Khor bersebelahan SJK(C) Chong Hwa, Kluang, Johor..seronok jugak dapat melihat secara "live" kumpulan Kopratasa dan Akhil Hayy.

Kami sampai jam 9.00 malam...seronok jugak kerana dapat mengambil tempat duduk di bahagian depan...memungkinkan kami melihat artis ni dari jarak yang agak dekat.

Persembahan dimulakan dengan "Band ABC"...membawakan lagu "Wali Band" boleh tahan jugaklah...nyanyian dan persembahan mereka. Persembahan diteruskan dengan persembahan kumpulan "Kopratasa" ...nyanyian dan suara serta persembahan mereka cukup mantap..dengan lirik lagu puitis amat menyenangkan jika kita mendengar dan menghayati lirik lagu mereka...kebanyakan lagu mengajak kita menjejak asal-usul kita,menghargai kasih-sayang antara suami dan isteri.

Setelah hampir satu jam...persembahan Otai Kopratasa....kami didendangkan dengan persembahan Ustaz Akhil Hayy...benar-benar mantap...suara Akhil Hayy...kurniaan Allah kepada "Ustaz Rock"...diselitkan jugak tazkirah...mudah-mudahan dapat menarik minat ramai lagi remaja untuk menikmati budaya yang berunsurkan kesenian Islam yang tidak lari dari naluri dan fitrah manusia.


Lagu-lagu yang dibawa juga boleh membawa bekas di hati anak remaja...di akhir ...persembahan kami...didendangkan dengan persembahan adik Mohamad...menyanyikan lagu ....usatazah lupa tajuknya tapi liriknya lebih kurang begini...(penyanyi asal :Aris Ariwatan)

Satu...kasih yang abadi...tiada tandingan ..Dia yang satu
Dua...sayang berpanjangan...membawa ke syurga ...kasihnya ibu...
Tiga...lapar dan dahaga...rela berpayahan...
kasihnya ayah.....


Lirik yang mengajak kita menyayangi dan mengasihi Allah dan ibubapa kita..Allah sebagai pencipta...yang tiada tandinganNya...menyalurkan kasih-sayangnya melalui sifat ar-rahman dan ar-rahim kepada hamba-hambaNya....

Tanpa ayah dan ibu ...siapalah kita...tanpa kasih-sayang ayah dan ibu...kita mungkin akan menjadi anak-anak yang bergelendangan...mencari sesuap rezeki di lorong-lorong kecil...tapi kita ...di hantar ke sekolah...untuk menuntut ilmu...mengubah hidup kita dari kejahilan kepada kebenaran.

Cuba kita fikir-fikirkan...anak-anak dan bayi dibuang,dibakar,diharung semut...anak-anak jalanan ...tanpa kasih-sayang ayah dan ibu...bersyukurlah kerana kita masih mempunyai ayah dan ibu..yang menyayangi dan mengasihi kita...berusaha menghantar kita ke sekolah mencari ilmu...agar kita menjadi insan yang berilmu dan dihormati oleh masyarakat.....dengan ilmu kita tidak akan miskin...dengan ilmu kita diangkat darjat oleh Allah SWT.Subhanallah ...maha suci Allah..kerana kita masih diberi ruang untuk membaiki dan mengislah diri menjadi hamba Allah yang bersyukur dengan segala nikmat yang diberi.

Dicatat oleh Ustazah Mastura Binti Haji Ahmat @ Muhamad Siam

2 ulasan:

  1. salam ukhwah & ziarah sesama jamaah.

    BalasPadam
  2. masa konsert tu akhil hayy bawa bersama isterinya wahida wassini dan anak-anak

    BalasPadam

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch