Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Jumaat, 1 Oktober 2010

Segar dari Mesir


Sembang-sembang traffic jam

Satu hari, seorang budak menaiki teksi.
Pakcik teksi: Kau orang Mesir ke?
Budak: Taklah. Aku orang Malaysia.
Pakcik Teksi: Tapi bahasa Arab kau bagus.
Budak: Sikit-sikit boleh la.

Maka, bermulalah perbualan mereka;
Pakcik teksi: Kau belajar di Azhar ke?
Budak: Tak, saya belajar di AinShams.
Pakcik teksi: Bahasa kau bahasa apa?
Budak: Bahasa Melayu. Macam indon sikit-sikit tapi tak sama. Bahasa paling senang kat dunia aku rasa.
Pakcik Teksi: Yeke? Aku rasa English paling senang, aku belajar English aku rasa senang. Bahasa Arab yang aku rasa paling susah sekali.


Budak: Dah tentulah, bahasa Arab lagila aku rasa susah.
Pakcik teksi: Oh, sebulan berapa kerajaan kau bagi duit belanja?
Budak: (Haih, apsal lak pakcik ni tanya pasal duit ni, kang jawab banyak tak pasal2 kena bayar mahal) Lebih kurang EGP1000 lah, lebih kurang la..(tak jawab betul-betul)
Pakcik teksi: EGP1000? Kau nak makan apa duit banyak tu sebulan. Kau bayar sewa rumah lagi, makan lagi, pastu kau naik teksi, kuliah lagi. Banyak nak kena guna duit, mana cukup banyak tu.

Budak: Memang tak cukup pun.. Sewa rumah mahal, makanan pun sekarang semua mahal.
Pakcik teksi: Kalau lah aku ada peluang kahwin dengan orang Malaysia, aku pindah Malaysia, aku tak nak duduk sini lagi.
Budak: Apsal pulak??
Pakcik teksi: Kat sini banyak sangat kezaliman. Kau tengok lah dengan jalan yang sibuk macam ni.

Budak: (Pandang luar. Memang sibuk pun. Sambil mata menjeling-jeling meter teksi) Dekat Malaysia pun semua barang mahal..Gula mahal, rumah mahal, semua lah. Kalau kau duduk sana pun belum tentu kau hidup senang. Harga petrol kat sini berapa?

Pakcik teksi: Dalam 0.98sen seliter. Dekat Malaysia berapa?
Budak: Kalau convert lebih kurang EGP3.50 seliter.
Pakcik teksi: Mahal, mahal.. Tapi kat sini guna jugak natural gas...bla..bla...(cerita pasal NGV) aku rasa yang tu lebih berpatutan.
Budak: Ye kot. Berapa kau beli teksi ni??

Pakcik teksi: Kalau kereta macam ni (Hyundai) EGP80,000 tapi kalau kau tambah meter harganya EGP120,00.
Budak: Mahalnya! Macam mana nak bayar tu?

Pakcik teksi: Mahal...Kau tau kat sini ada orang sebulan boleh dapat EGP50,000. Tapi ada orang bekerja penat-penat sebulan dapat EGP300 je.

Budak: EGP300 je? Nak buat apa 300 je, nak makan apa tu macam tu. Jauh betul beza orang kaya dengan orang miskin kat sini.

Pakcik teksi: Beza sangat. Ada orang ni sekali makan je bayar EGP300, orang lain penat-penat kerja untuk dapatkan EGP300. Kau tengoklah. Mesir 20 tahun yang dulu lebih baik dari sekarang. Sekarang ni Mesir dah jadi macam India.
Budak: Kenapa jadi macam tu?
Pakcik teksi: Sebab..... censored. bla..bla..bla..
Budak: HM tu berapa umur dia??
Pakcik teksi: Hahaha umur dia 84 tahun. Dia tu sampai bila-bila pun takkan mati.
Budak: (Sengih je)

Pakcik teksi: Kat sini banyak sangat benda tak baik. Terlalu banyak. Menipu, cakap kata-kata kesat, bla..bla..bla..
Budak: Kat negara aku pun lebih kurang lah, banyak sangat fasad. Keadaan remaja yang sangat teruk...

Pakcik teksi: Betul. Kat mana-mana tempat pun ada keburukannya.. samalah macam kat sini. Semuanya terikut-ikut dengan budaya barat.
Budak: Masa Ramadan semuanya baik..
Pakcik teksi: Betul, masa Ramadan semua jadi baik, bila habis Ramadan...

Hm...mari muhasabah diri balik. Di mana tarbiyah Ramadan kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch