Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 22 Jun 2010

Belakang gelas jadi lambang?


Apakah kenangan termanis Naib Presiden sekalian bersama Allahyarham ustaz Hassan Shukri?

TITM: Ustaz Hassan adalah arkib bergerak dalam PAS. Banyak peristiwa manis yang menggamit ingatan apabila mengenangkan beliau.

Beliau adalah pemegang amanah sejarah PAS, banyak peristiwa manis yang terpahat dalam ingatan. Satu hari beliau menceritakan bilamana lambang PAS, bulan dan bintang diharamkan oleh pihak kerajaan. Pengharaman lambang dibuat menjelang pilihanraya umum pada waktu itu.

Beliau menceritakan bagaimana pimpinan waktu itu mengadakan perbincangan tidak rasmi memikirkan apakah lambang yang sesuai; dia menceritakan bagaimana sambil-sambil mesyuarat beliau telah membalikkan gelas yang ada dihadapannya, sambil membuat bulatan mengikut gelas tersebut.

Kemudian beliau membuat bingkai empat persegi tepinya, dan melorek pelbagai warna, mulanya bulatan kuning, luar merah; ada yang dibuat bulatan merah, luarnya kuning, bulatan hijau, luarannya putih, dan bulatan putih, luarannya hijau…. yang akhirnya diterima.

Kata beliau pada awalnya bukanlah bermaksud bulatan itu bulan, tetapi ianya adalah bulatan melambangkan perpaduan dan sepakat… yang kemudiannya menjadi bulan penuh purnama.

Hari ini ‘bulan purnama’ tersebut terus berkembang menerangi seluruh negara; semoga Allah menerangi kuburnya sebagaimana terangnya bulan purnama. Amin.


SA: Saya rasa (kenangan) yang paling manis bersama beliau ialah satu waktu dahulu awal 80-an di peringkat saya masih baru bersama PAS, beliau selaku Setiausaha Agung PAS telah memberikan satu nasihat kepada saya.

Nasihat ini saya ingat sampai hari ini… iaitu beliau mengatakan bahawa kalau ingin terus bersama dengan PAS dan perjuangan Islam mesti ada 2 perkara… iaitu ikhlas dan sabar.

Dan beliau pun memupuk bahu saya sambil berkata, “Kalau ini ada pada kamu, kamu akan menjadi pemimpin PAS satu hari nanti.”

Saya sungguh ingat nasihat itu sampai hari ini.

MO: Sejak saya menjadi ketua penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat sehingga lah saya menjawat jawatan Naib Presiden PAS, markas tarbiah Taman Malewar adalah rumah kedua tempat tinggal saya apabila berada di Kuala Lumpur.

Ini lah yang menjadikan hubungan kami begitu rapat kerana rumah Allhyarham bersebelahan dengan markas.

Suatu peristiwa yang bagi saya kemanisan dalam perjuangan bilamana arwah mengajak saya menyapu dan membakar sampah di sekitar markas.

Di sinilah, saya dapat melihat pada diri arwah sebagai seorang pemimpin tertinggi parti yang bersedia menurunkan ego diri seorang pemimpin untuk melakukan kerja-kerja buruh kasar dengan hanya berkainkan sarung untuk memastikan kebersihan dan keceriaan Markas PAS Taman Malewar.

Arwahlah yang banyak mendidik saya untuk menjadi pemimpin marhain. Ungkapan nasihat yang sering diungkap beliau ialah pengurusan cawangan dan pertambahan ahli. Inilah yang menunjuk arwah seorang pemimpin yang berjiwa bawahan dan mengutamakan akar umbi parti.

“Ustaz! Terima kasih atas tunjuk ajar dan bimbingan ustaz untuk saya dan rakan rakan meneruskan cita cita dan harapan Ustaz.

”Moga Ustaz dicucuri rahmat Allah dan bersemadi bersama orang-orang yang solleh dan ditempatkan di istana Syurga Allah. Al-Fatehah.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch