Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Rabu, 16 Jun 2010

Sedih yang teramat Haji Abd Rahman


KUALA LUMPUR : Saat paling sedih bagi Haji Abdul Rahman adalah apabila mengingatkan kembali saat dia terpaksa berehat sebentar dan menyerah stering kereta yang dipandunya kepada Ustaz Hasan Shukri di Kuala Krai dalam perjalanan mereka pulang ke Kuala Lumpur dari Kota Bharu Ahad lepas.

"Ketika itu saya terlalu mengantuk. Haji Subky tak boleh memandu kerana masalah matanya, jadi Ustaz Hassan yang mengambil stering dan memandu," kata Haji Rahman kepada Harakahdaily.

Beliau sangat bimbang kalau-kalau orang mempersalahkan beliau dengan apa yang berlaku.

Haji Rahman Sulaiman, 66 tahun, (gambar) bersama dengan Allahyarham Ustaz Hassan Shukri, 71, dan Haji Subky Latif, 70, ke Kota Bharu untuk menyertai muktamar PAS sejak Rabu, 9 Jun lagi. Tiga warga emas PAS ini telah naik kereta bersama dari Kuala Lumpur dan Haji Rahman menjadi pemandunya.

Ustaz Hassan menyertai Mesyuarat Majlis Syura Ulama pada petang Rabu itu. Pada malamnya mereka bertiga di dewan besar Pusat Tarbiyah Islamiyyah Kelantan (Putik) menyertai majlis perasmian muktamar ketiga-tiga dewan iaitu Ulama, Pemuda dan Muslimat oleh Mursyidul Am.

Pada hari Khamis, ketiga-tiganya menyertai Muktamar Dewan Pemuda di Pusat Dagangan Kelantan (KTC) namun tidak lama.

"Sejuk sangat kat dalam," kata Ustaz Hassan kepada Harakahdaily ketika ditanya kenapa tidak masuk dan duduk di atas kerusi dalam dewan KTC.

Selepas selesai muktamar, mereka bertiga bertolak pulang ke Kuala Lumpur kira-kira jam 3 petang hari Ahad.

Namun, menurut Haji Rahman, kerana terlalu mengantuk selepas makan, Ustaz Hassan mula memandu apabila sampai ke Kuala Krai menjelang Gua Musang hinggalah ke Kuala Lipis.

Di Kuala Lipis, Ustaz Hassan mengadu sakit dada.

"Mereka ingat, Ustaz Hassan sakit dada kerana tersalah makan pajeri nenas dalam perjalanan tadi. Jadi Haji Rahman memandu semula sampai ke rumah," cerita Puan Naznah Taha, isteri Haji Subky kepada Harakahdaily.

Namun, bagi Haji Rahman, itulah menjadi saat yang menyedihkan beliau kerana terpaksa memberikan stering kepada Ustaz Hassan kerana terlalu mengantuk.

Ustaz Hassan telah dibawa ke hospital Selayang jam 9 pagi keesokannya oleh isterinya Puan Hamidah Abdul Mutalib bersama anak lelakinya dan dimasukkan ke wad rawatan jantung (CCU) hospital itu.

Kira-kira jam 1 tengahari, Hamidah dan anaknya meminta izin untuk pulang dari Ustaz Hassan untuk mengambil barang-barang keperluan wad selepas disahkan Ustaz Hassan terpaksa dimasukkan ke wad.

"Ustaz masih bercakap elok dengan kami ketika itu. Namun, sampai kat Pasar Borong, Selayang, doktor telefon kami ustaz sudah tidak ada," beritahu Puan Hamidah kepada sahabat-sahabatnya yang menziarahi beliau di rumahnya semalam.

Menurut seorang jururawat yang merawat Ustaz Hassan, beliau telah jatuh dari katilnya ketika mahu pergi membuang air kecil. Tidak lama selepas itu, tanpa menyusahkan sesiapa, tokoh khutub khanah dan pakar perlembagaan PAS ini pergi menemui Tuhannya buat selama-lamanya. Beliau meninggalkan Puan Hamidah serta enam anak, lima perempuan dan satu lelaki.

Bagi peguam Mohamed Hanipa Maidin, Ustaz Hassan adalah pakar perlembagaan PAS dan beliau selaku peguam pun merujuk Ustaz Hassan sebelum memberikan apa-apa nasihat undang-undang tentang PAS.

"Masa kami mahu menyiapkan aturan dan peraturan untuk Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) baru-baru ini, kami rujuk Ustaz Hassan. Kami ingat perlu pinda perlembagaan PAS untuk menubuhkan dewan ini tetapi Ustaz Hassan kata tidak perlu," kata Hanipa kepada Harakahdaily.

Lalu terbentuklah DHPP siap dengan aturan dan peraturannya tanpa perlu meminda perlembagaan yang menjadi undang-undang tubuh PAS. Ia telah selamat dilancarkan Mei lalu dan perwakilan DHPP menyertai Muktamar PAS ke 56 baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch