Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 19 November 2009

Keputusan UPSR Dah Keluar: Betulkah Sistem Pendidikan Kita?



Keputusan peperiksaan UPSR telah dikeluarkan kepada semua calon. Tahniah kepada yang mandapat 5A. Kepada yang kurang berjaya, jangan berputus asa, cuba lagi di peperiksaan mendatang seperti PMR dan SPM.

Sebenarnya peperiksaan UPSR ni bukannya wajib, tak ambik pun tak mengapa. Tak ada syarat masuk sekolah menengah mesti ada UPSR apatah lagi masuk sekolah Tahfiz, Sekolah Arab atau swasta.. Begitu juga PMR, tapi itulah sistem pendidikan kita, agak menekan pelajar dengan peperiksaan.

Kadang kala kasihan murid yang ambil UPSR terbeban dengan kelas tiusyen setiap malam. Bagi ibubapa dan penjaga terpaksa ambil anak masing-masing setiap malam sepanjang tempoh persekolahan sebelum menjelang UPSR. Nak upah pakcik driver van bas sekolah suruh ambil anak kita pun dia tak mau... Malam rehat beb...tapi anak kita dari pagi sampai malam belum rehat lagi. Jadi pendatang warga asing lagi senang, kerja pagi hingga petang, malam REHAT.

Sistem ini menyebabkan Guru besar yang biasanya perempuan menekan guru subjek, guru subjek pula menekan murid. Akhirnya semua tertekan dan fenomena ini boleh menaikkan darah tinggi dan kandungan gula dalam badan.

Perhatikan kepadatan jadual murid di Negeri Johor. Apabila murid sekolah kebangsaan balik sekolah terus ke Sekolah Agama Kerajaan, lepas tu belajar mengaji Al-Quran, malam tiusyen untuk UPSR pulak sampai pukul 10.00, sampai rumah terus tidur...bayangkan, bila masa nak buat kerje sekolah. Harap pemikir dan ahli akademik buat sesuatu. Betulkan SISTEM Pendidikan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch