Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Jumaat, 9 April 2010

Kemelut istana Kelantan

Penampilan Sultan : 10 perkara yang rakyat dapat saksikan

thekelantaninsider

Terdapat
10 perkara yang utama berjaya ditonjolkan sewaktu penampilan Tuanku Ismail Petra di Istana Mahkota pada rabu 7 APRIL 2010.

1. Acara tersebut berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, adalah seorang 'queen control' yang tidak menghormati hak-hak Tuanku bukan sahaja sebagai seorang Sultan, tetapi juga sebagai seorang suami dan seorang manusia.

Dalam acara tersebut, ketika Tengku Anis menanyakan Tuanku sama ada Tuanku ingin bernyanyi atau tidak, Tuanku tegas menolak dengan mengatakan bahawa sulit baginya untuk melakukannya ("Payoh", begitu kata Tuanku).

Meskipun penolakan yang jelas Tuanku itu, namun Tengku Anis tetap memaksa Tuanku untuk mengikutinya menyanyi tiga lagu (bertajuk "Kemesraan", "Menghitung Hari" dan "My Heart Will Go On").

Benar sebagaimana titah Tuanku, Baginda gagal menyanyikan lagu walaupun dipandu oleh Tengku Anis.

Untuk mengelakkan ralat ini dari dirakam oleh jurugambar, Tengku Anis terpaksa menutup mulut Tuanku dengan secarik kertas berisi lirik dari lagu masing-masing selain mengatakan kepada orang-orang yang Tuanku terlalu malu untuk menyanyi hari itu.

Pada masa yang sama, Tengku Anis juga memaksa Tuanku berbicara kepada para wartawan, tetapi, sekali lagi, dengan sedihnya Tuanku gagal, membuatkan Tengku Anis, sekali lagi memberitahu orang-orang yang Tuanku terlalu malu untuk berbicara hari itu.

Sekarang, apa jenis isteri yang begitu berani menentang kata-kata suami tercintanya (Tuanku jelas tidak mahu menyanyi dan hal ini dilaporkan oleh surat khabar) atau menyebabkan seperti Baginda malu besar di depan umum?

2. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, adalah hanya 'one man-show' yang tidak mendapat sokongan dari anak-anak yang lain, apalagi ahli keluarga lain yang terdekat, dalam semua tindakannya yang konon dibuat atas nama Tuanku.

Ketidak hadiran kekanda tuanya, Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra, dan adik perempuannya, Tengku Amalin Aishah Puteri, dari acara ini berbicara banyak tentang kredibiliti (atau kepincangan ) pihak Tengku Muhammad Fakhry Petra di mata ahli keluarganya.

Dari ini juga terbukti bahwa Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, dalam kenyataan sebenarnya mempunyai sokongan kuat dari ahli keluarganya, termasuk Tengku Muhammad Faiz Petra dan Tengku Amalin Aishah Putri.

3. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, memang seorang pembohong yang sangat besar.

Ketika ditanya oleh wartawan tentang keadaan kesihatan Tuanku yang sebenarnya itu, Tengku Muhammad Fakhry Petra dengan senang hati mengatakan kepada mereka bahawa Tuanku sudah cergas, merujuk bahawa Tuanku dipandu dalam kereta sekitar bandar, dengan terkini dari dan ke Pasir Mas, sebagai bukti kecergasan Tuanku.

Malahan Tengku Muhammad Fakhry Petra mempunyai keberanian untuk memberitahu para wartawan bahawa Tuanku akan dapat memandu kereta sendiri, yang secara spontan membuatkan mereka ketawa kerana hanya beberapa minit sebelum itu, mereka telah melihat bagaimana Tuanku tidak mampu menggerakan tubuhnya, apatah lagi menggerakkan tangan dan kakinya sendiri!

4. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, dan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, tidak begitu peka dengan agama.

Ketika Tuanku tidak segering ini, mereka masih harus pada setiap akhir majlis yang mereka adakan, membaca doa Selamat sesuai dengan kehendak Islam, apa lagi apabila Tuanku gering yang mengharuskan mereka untuk lebih peka terhadap perlunya , tetapi sayangnya ini tidak dilakukan.

Acara-acara majlis ini sama ada dipenuh maksiat atau hanya lagho (melalaikan), yang paling jelas adalah satu program yang melibatkan dua perempuan bepakaian tipis , menunjukkan kepakaran mereka dalam melakukan silap mata kepada orang ramai.

Dengan program semacam ini, maka tidak menghairankan bahawa doa kita tidak akan dipenuhi oleh Pencipta kita!

5. Acara ini berjaya menunjukkan kepada orang-orang bagaimana Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, dan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, yang tidak bermoral cuba mengexploitasi media massa.

Untuk meliputi acara tersebut, Tengku Anis dan Tengku Muhammad Fakhry menjemput hanya wartawan yang dipilih dari Kuala Lumpur sementara wartawan tempatan, yang mereka dapati sukar dipercayai, sama sekali diketepikan, bahkan satu akhbar (Sinar Harian)dilarang dari acara itu ( namun wakil akhabar itu , berjaya mencari jalan ke acara tersebut).

Kesemua wartawan yang menulis dan menerbitkan berita yang menguntungkan bagi mereka secara khusus dipuji oleh Tengku Anis sendiri.

Hal ini tidak menghairankan bahawa kisah-kisah palsu dan pembohongan seperti seperti Tuanku bernyanyi atau mengucapkan kalimah penuh dalam acara tersebut masih muncul di beberapa surat khabar ini sedangkan tidak satu pun fakta yang nyata dari hal itu terjadi!

6. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, adalah orang yang ingin dirinya dikelilingi oleh orang Thai dan bukannya dengan orang asal Kelantan sendiri.

Keutamaan Raja Perempuan terhadap orang Thai jelas dalam penyusunan, pengacaraan, menghibur dan apa-apa acara didominasikan oleh orang-orang Thailand.

Tidak menghairankan bahawa beberapa orang Kelantan terdengar mengatakan bahawa berada di situ umpama mereka seperti berada di Thailand bukannya di Kelantan!

7. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa pembantu Tuanku itu-aide-de-kem, Mejar Zahari, memang seorang pembohong yang sangat besar.

Dalam acara tersebut, dia memaklumkan kepada wartawan bahawa Tuanku bertitah kepada Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dan EXCOnya (ketika mereka datang mengadap untuk melawat Tuanku) bahawa Baginda sudah pulih, mampu memerintah Negara dan akan mengambil kembali kuasa yang Baginda berikan kepada Pemangku Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, dan bahawa titah Tuanku ini telah dirakam olehnya.

Bayangkan betapa terkejutnya beberapa wartawan yang menyaksikan betapa sukarnya untuk Tuanku mengucapkan satu perkataan yang mudah, apalagi untuk mengucapkan satu ayat yang lengkap!

8. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, dan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, tidak tulus tentang keadaan sebena kesihatan Tuanku itu.

Jika mereka tidak mempunya apa-apa untuk disembunyikan, mengapa mereka sekadar menggunakan seorang terapis , nyata bukan pakar perubatan atau, bahkan yang lebih baik, satu panel pakar perubatan yang sah, untuk menjelaskan kesihatan Tuanku kepada rakyat?

Bahkan , terapis tersebut tidak berani mengumumkan bahawa Tuanku adalah layak dan, berbeza dengan apa yang Tengku Muhammad Fakhry Petra dakwa, hanya menjelaskan bahawa Tuanku dibawa sekitar bandar hanya sebagai sebahagian daripada proses rawatan itu!

9. Acara ini berjaya menunjukkan kepada masyarakat bahawa ada beberapa pemimpin PAS yang berani untuk membelakankan kedudukan parti dengan berpihak pada Perempuan Raja Kelantan, Tengku Anis, dan Temenggong Tengku dari Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, sedangkan pendirian rasmi PAS adalah seperti yang diumumkan sekarang dan kemudian oleh Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah hanya mengakui Pemangku Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra.

Dua contoh dari para pemimpin yang kelihatan menghadiri acara tersebut untuk menunjukkan sokongan kuat mereka untuk Tengku Anis dan Tengku Muhammad Fakhry Petra ialah Senator PAS , Ahmad Ruseli Ibrahim, dan Pengerusi Dewan Penyokong PAS Kebangsaan, Hu Pang Chaw.Seorang hadirin terdengar bertanya-tanya apa yang PAS akan lakukan untuk mereka!

10. Acara ini berjaya menunjukkan kepada orang-orang bagaimana tidak bermoral Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis, dan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, dalam mengeksploitasi Tuanku untuk kepentingan mereka sendiri.

Ramai para hadirin yang berkata bagaimana semua ini telah dirancang rapi oleh Tengku Anis dan Tengku Muhammad Fakhry Petra untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa Tuanku sudah sihat dan mampu memerintah Negara.

Yang menyedihkan adalah bahawa apa yang seharusnya merupakan satu latihan perhubungan awam tetapi ternyata menjadi sia-sia.

Hal ini tidak hanya gagal tetapi juga buruk menjadi bumerang dan menjadi malapetaka apabila rakyat yang keluar dari acara tersebut lebih yakin bahawa Tuanku masih tidak layak, berbanding sebelumnya ini, setelah melihat Tuanku mengalami kesulitan untuk mengucapkan perkataan mudah, apalagi untuk mengucapkan satu ayat yang lengkap .

Bahkan acara ini mempunyai potensi untuk digunakan oleh para peguam dari isteri kedua Tuanku itu, Cik Puan Elia Suhana Ahmad, sebagai bukti kuat bahawa ia memang hanya korban dari konspirasi tertentu untuk memisahkan dirinya dari Tuanku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch