Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 14 Disember 2009

Isu peruntukan masjid: Badan Pemantau Khas diperlukan - Dap



Foto Masjid Kristal Terengganu, siapa yang memantau peruntukannya, berapa belanjanya, tak tahu dan tak dibentangkan, siapa imam, bilal dan makmum yang mengimarahkannya, lagi tak tahu...

SHAH ALAM - DAP tidak pernah mempertikaikan pembinaan masjid di negara ini, kata Timbalan Presiden DAP, Dr Tan Seng Giaw.

“Apa yang penting, jangan sampai membazir. Sebagai contoh, ada tempat yang mempunyai terlalu banyak rumah ibadat sehingga ada yang kurang digunakan. Ada pula kawasan amat memerlukan rumah ibadat baru kerana yang sedia ada tidak cukup,” katanya.

Dr Seng Giaw ditanya mengenai kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib kelmarin bahawa Pas akan membina lebih banyak masjid jika menjadi Kerajaan Persekutuan.

Dr Seng Giaw berkata, mana-mana kerajaan memang bertanggungjawab mengadakan tempat beribadat.

Beliau mencadangkan kerajaan menubuhkan Badan Pemantau Khas untuk meneliti kawasan-kawasan penempatan yang memerlukan pembinaan rumah ibadat baru selaras dengan keperluan semasa.

Badan khas itu, katanya, amat diperlukan kerana masyarakat negara yang berbilang kaum dan agama boleh memohon untuk pembinaan rumah ibadat, sejajar dengan hak beragama selain tidak merasa terpinggir.

mengelakkan pembaziran wang rakyat

Menurutnya, pembinaan tempat beribadat mengikut keperluan kawasan juga boleh mengelakkan pembaziran wang rakyat kerana pembinaan melebihi keperluan tidak dibenarkan oleh mana-mana agama.

“Kita harus bina ikut keperluan. Apa guna bina masjid, tokong atau kuil jika bilangan tempat beribadat sudah mencukupi di kawasan terbabit. Oleh sebab negara kita mempunyai penduduk berbilang kaum dan agama, kita amat perlukan dasar yang adil supaya tiada pihak rasa terpinggir,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Isu ini timbul apabila Ahli Parlimen Taiping yang juga Ketua Pemuda DAP Perak, Nga Kor Ming, mengeluarkan kenyataan mengenai perbelanjaan RM748.26 juta bagi pembinaan 611 masjid bagi dari 2000 hingga 2008.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch