Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Jumaat, 8 Januari 2010

Yahudi Yaman tak mahu pindah ke Israel

Bukti yahudi merasa lebih aman di negara Islam dan boleh menjalankan aktiviti dan beribadat tanpa gangguan.

06 Jan 2010

Orang Yahudi di Yaman lebih rela untuk tinggal di negara arab yang dianggap miskin daripada pindah ke Israel di tengah meningkatnya khabar bahawa AS mungkin melancarkan perang baru di negara ini.

Seorang pegawai di Kongres Yayasan Yahudi Dunia, Moshe Nahum, mengatakan mereka telah berusaha dengan sia-sia dalam tiga dekad untuk meyakinkan orang-orang Yahudi Yaman untuk berpindah ke Israel.

Dia mengatakan yayasan bahkan telah dihantar pasukan dari New York dan London dan berjanji wang dan keuntungan untuk memikat masyarakat kecil untuk berhijrah.

"Tapi mereka takut kehilangan apa yang mereka miliki," kata Nahum dalam sebuah wawancara dengan harian Israel Yediot Ahronot, yang diterbitkan pada hari Rabu.

Yaman mempunyai komuniti kecil dua hingga tiga ratus orang Yahudi yang sebahagian besar berada di ibukota Sana'a, sementara kebanyakan dari mereka telah memilih untuk memeluk Islam.

Berita pada bulan Disember, ketumbukan tentera gabungan dengan AS berada di Sana'a di bahagian selatan negara itu untuk menapis apa yang Washington mendakwa adalah kem al-Qaeda yang beroperasi di Semenanjung Arab.

Pegawai tempatan dan saksi menyatakan bahawa sejumlah warga awam telah terbunuh dalam operasi disahkan oleh media AS sebagai langsung dilakukan oleh tentera Amerika.

Pada hari Sabtu, Menteri Luar Negeri AS Hillary Clinton digambarkan ketidakamanan di Yaman sebagai ancaman terhadap kestabilan serantau dan antarabangsa, dengan mengatakan Washington sedang bekerja erat dengan sekutu-sekutunya di memutuskan "cara terbaik kehadapan" untuk menangani masalah ini.

Hillary Clinton mengatakan kerajaan perlu mengambil langkah-langkah untuk memulihkan kestabilan atau risiko kehilangan sokongan Barat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch