Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Sabtu, 14 Ogos 2010

Menteri besar dan kucing-kucingnya



Aneh tetapi benar.

Tokoh yang begitu kental sekali berdepan dengan pelbagai rintangan dalam dunia korporat dan politik, rupa-rupanya takut kepada seekor kucing.

Itulah hakikat yang dihadapi oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim apabila 20 ekor kucing peliharaan keluarga di rumahnya terasa begitu mengganggu hidupnya.

Sambil ketawa, Khalid juga bercerita beliau hanya mengingati nama beberapa ekor sahaja daripadanya - satu daripadanya 'si putih besar' Giant.

“Dia (Giant) selalu mengekor. Kadang-kadang dia duduk dekat dengan saya... Pergi, patah balik dan duduk. OK, saya kata, aku biar kau tidur 10 minit sudah,” kata tokoh korporat yang terjun ke dunia politik itu.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini di pejabatnya di Shah Alam baru-baru ini, Khalid juga memberitahu keluarganya amat menggemari kucing.

Malah, tambahnya, seorang anak perempuannya merupakan pakar bedah kucing yang mempunyai klinik khusus untuk haiwan itu di Brisbane, Australia.

“Dia urus kucing sahaja. Kecualilah ada harimau yang perlu dibedah,” katanya berjenaka.

Ikan bilis lawan nasi lemak

Dalam wawancara kira-kira 1 jam 30 minit yang menyentuh pelbagai isu semasa dan politik, Khalid yang juga wakil rakyat Ijok dan Bandar Tun Razak itu nampak senang sekali berbicara soal binatang manja itu.

Malah setiausahanya yang menguruskan wawancara itu juga tidak kering gusi melihat gelagat Khalid yang antaranya menceritakan tentang pelbagai selera kucing-kucingnya.

“Ad
a seokor itu hanya makan ikan bilis sahaja. Dan ikan bilis mahal. Ini macam hendak melawan dengan nasi lemak saya,” kata Khalid sambil berulang-ulang kali ketawa lagi.

Bapa kepada empat anak – tiga perempuan dan seorang lelaki itu – mendedahkan, kadang-kadang beliau tidak dapat berkompromi dengan ahli keluarganya dalam hal kucing.

“Bapa (saya) tak akan terlibat dalam perkara ini. Kalau saya diminta hantar kucing ke klinik, saya kata tidak, ini bukan kerja saya,” katanya yang mempunyai masalah resdung.

Malah, fobia Khalid juga dilihat jelas apabila beliau memberitahu kucing boleh membawa penyakit kepada jantung dan buah pinggang.

Bagaimanapun, kecuali beliau, semua anggota keluarganya menyayangi kucing. Ia buat hubungan mereka bertambah erat.

“Anak perempuan yang tinggal dengan saya selalu berhubung dengan kakaknya di Australia tentang masalah kucing,” jelas Khalid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch