Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 26 Januari 2010

40 peratus Melayu sokong Nizar



PAS mempunyai sekurang-kurangnya 40% sokongan di Perak dari kaum Melayu

oleh Wong Choon Mei

Ipoh, Feb 26: Menteri Besar Pakatan Rakyat dari PAS Perak DS Ir Nizar Jamaluddin berkata pihaknya masih memiliki minima 40 peratus sokongan daripada pengundi Melayu di negeri Perak, mengabaikan spekulasi bahawa kerajaan Pakatan mungkin akan kehilangan kerusi dalam Pilihanraya Negeri yang diramal akan diadakan secara mengejut.

"Kami sangat yakin dengan kemenangan dan kerana itulah mengapa kami berniat untuk menelefon untuk mengadakan pilihanraya semula saat ini kita boleh melakukannya. Tidak seperti UMNO, Itulah sebabnya mereka tidak berani meminta diadakan pilihanraya ulangan, "kata Nizar kepada Harakahdaily.

Kajiselidik dalaman terbaru oleh PAS memperlihatkan sedikit perubahan dalam sentimen terhadap pengundi Melayu, Walaupun pendapat yang dilakukan oleh Merdeka Centre dan Universiti Malaya mencadangkan hal itu mungkin kerana kehilangan 7-8 peratus daripada para pengundi.

"Kami menghormati pandangan-pandangan mereka tetapi kita juga mempunyai kepercayaan dalam kajian kami sendiri," kata Nizar, ADUN Pasir Panjang, yang juga ahli parlimen Bukit gantang.

Bekas negeri yang kaya dengan hasil perlombongan timah memiliki penduduk campuran lebih daripada 2 juta, yang 54 persen atau 1,1 juta adalah Melayu, 32 peratus orang China, 12 peratus bakinya India dan ras-ras lain.

Jika PAS boleh mempertahankan pangkalan sokongan daripada 40 peratus pengundi Melayu, maka peluang mengambil kembali kerajaan negeri sangat cerah. Malah, pandangan pakar mengharapkan Pakatan - yang juga terdiri daripada multi-kaum DAP dan PKR - untuk menyapu bersih kawasan campur dalam pilihan raya , di mana non-Melayu membentuk kadar yang besar daripada keseluruhan penduduk.

Meningkatkan taraf hidup di kawasan luar bandar Melayu

Menurutnya, Pakatan menyediakan perancangan untuk mengatasi masalah kemiskinan sebahagian besar kawasan luar bandar terutama bangsa Melayu Perak, dan juga memperkenalkan program-program untuk menyuntikkan saranan dan prasarana yang moden sehingga mereka boleh mengejar dari ketinggalan dengan kawasan bandar.

"Banyak tempat seperti ini Larut dan Trong dan kelihatan seperti mereka masih di era pra-kemerdekaan. Mereka benar-benar dikesampingkan dan diabaikan oleh UMNO-BN dalam rancangan pembangunan negara, "kata pemimpin yang berusia 52 tahun itu.

"Kami bermaksud untuk memperbaiki hal ini dengan mengagihkan semula sumber negara yang lebih adil dan berkesan, pertama dengan cara membantaras kebocoran akibat rasuah."

Di bandar, di mana sebahagian besar penduduk non-Melayu, yang Pakatan akan mengumumkan strategi yang ramah perniagaan untuk memberikan semua kesempatan yang sama untuk berjaya.

"Kami akan Melaksanakan dimensi baru, maka akan ada pertukaran paradigma. Tidak ada lagi strategi pelaburan yang basi, tidak akan ada korupsi dalam perlaksanaan sesuatu projek" kata Nizar.

"Mereka yang meragukan kemampuan kita untuk membawa kemajuan hanya perlu untuk melihat kejayaan dan kecerdikan program sijil tanah kami. Kami serius dan profesional yang dapat menyelesaikan pekerjaan dengan baik. Jika kita telah dibenarkan untuk meneruskan, sekarang ini, kita akan mempunyai menyelesaikan target 150,000 memberikan geran kepada orang miskin dan golongan tak berumah. "

Pakatan tidak akan duduk dan goyang kaki

Nizar adalah Mentri Besar sebelum rampasan kuasa direkayasa oleh Perdana Menteri Najib Razak Pakatan yang menggulingkan kerajaan negeri pada Februari 2009.

Tuntutan Legaility Nya mencabar pemimpin UMNO-BN Zambry Kadir sebagai penggantinya akan ditentukan oleh Mahkamah Persekutuan pada 9 Februari.

Tetapi jika ia hak kami ini tidak dikembalikan oleh mahkamah, Nizar mengatakan Pakatan tetap akan sepenuh tenaga merencana pembangunan semula kawasan luar bandar.

"Jika saya memenangi kes mahkamah, saya akan tetap meminta pilihanraya semula. Jika Pakatan menang dalam pilihan raya, kita akan tetap menemukan cara untuk penyelarasan dengan sektor swasta untuk membiayai program-program, "tegasnya.

"Sekarang, kami mempunyai 28 ADUN dan kami tidak akan duduk dan goyang kaki. Menang atau kalah, kita harus bekerja dan pekerjaan kami adalah untuk melayani kawasan pilihan raya dan kita mencari idea dan cara mereka untuk membawa perubahan dan pembangunan yang mereka inginkan. "

Yakin

Saat ini, Pakatan mempunyai jumlah yang sama 28 kerusi sebagai UMNO-BN. Namun, ada juga tiga ADUN bebas - statusnya mereka masih rujuk di mahkamah - yang telah menyatakan setia dengan BN.

Nizar juga Dinyatakan optimis tentang risiko dengan keputusan Mahkamah Persekutuan, Walaupun keprihatinan luas bahawa saya mungkin tidak mendapat keputusan yang adil berdasarkan rekod condong kepada tekanan politik dari elit yang berkuasa.

"Secara moral dan undang-undang, kita berada di kanan. Jadi saya sangat yakin bahawa aku dapat memenangi kes mahkamah, "katanya.

"Masalahnya ialah mungkin ada faktor lain yang terlibat. Jadi kita harus berdoa untuk memohon bimbingan Allah bahawa para hakim dan semua akan dipandu oleh hati nurani yang baik, niat yang baik dan kebijaksanaan. "

maaf terjemahan kurang baik : Hamdan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch