Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 22 Jun 2010

Mahfuz pesawah, Tuan Ibrahim pensyarah, Salahudin pegawai bank


Semasa muda, apakah pekerjaan pertama naib presiden sekalian? Apakah faktor utama yang mendorong naib presiden sekalian untuk bergiat sepenuh masa bersama PAS? Apakah pengalaman pahit yang dialami naib Ppresiden sekalian ketika mula-mula bersama PAS?

MO: Saya hidup di suasana kampung dan sawah padi… sudah tentu tak dapat lari daripada mencari pendapatan dengan mengambil upah kerja kerja sawah, seperti memukul padi dan menarik padi dari bendang ke kilang dengan mengguna gerek (basikal) tua.

Ahli PAS di cawangan-cawangan kampung lah yang mendorong untuk saya aktif sepenuh masa. Saya berfikir kalau mereka boleh lakukan kenapa tidak saya di samping parti yang sentiasa bersifat terbuka untuk menerima kehadiran tenaga baru dalam PAS.

Pengalaman pahit saya ialah sewaktu berkempen rumah ke rumah dalam pilihanraya 1982 di Sungai Nibong Pulau Pinang dalam membantu Allahyarham Haji Yusuf Rawa calon DUN Sungai Nibong apabila kena “ligan” (kejar) dengan UMNO…

TITM: Pekerjaan masa muda (sekarang pun masih muda, kecuali Mahfuz je berumur sedikit), dulu saya bertugas sebagai Pensyarah di ITM masa itu, sekarang dikenali dengan UiTM.

Selama 14 tahun menjadi pensyarah, saya bertugas di tiga kampus, ITM Perak , Kuantan dan Jengka.

Tahun 1999, saya meletakkan jawatan sebagai pensyarah kanan pada waktu itu dan juga ketua Unit Pendidikan Islam. Setelah melepaskan jawatan pada bulan Ogos, saya terus bertanding dalam PRU ke 10 dan Alhamdulillah, saya menang di DUN Jengka. Di situlah, bermulalah kerjaya sebagai ahli politik sepenuh masa.

Kenangan yang menarik semasa ingin meletakkan jawatan, saya beristikharah, memohon pertunjuk dari Ilahi; solat dan satu malam setelah niat solat istikharah saya bermimpi…

Saya sedang memandu kereta melalui satu persimpangan empat. Saya berhenti kerana lampu isyarat merah, setelah lampu hijau saya nak jalan, tiba-tiba ada dinding tinggi sampai ke langit yang menghalang saya daripada terus pergi ke depan.

Tiba-tiba ada suara dari atas memberi tahu “kamu tidak boleh lalu, kerana kamu tidak biasa”… lalu saya terus terjaga.

Pada keesokan hari, saya bertanya kawan-kawan apakah makna mimpi itu, semua mengatakan tak payah masuk politik lagi, kerana jalan ini saya tidak biasa.

Saya kemudian pergi berjumpa dengan Mursyidul Am untuk bertanya tentang mimpi itu, beliau mengatakan “kena lalu, baru biasa”. Itulah kehebatan taabir beliau, saya kemudiannya menyerahkan surat perletakan jawatan 24 jam kepada ITM dan membayar sebulan gaji.

Setelah menang kita ada elaun untuk menjaga DUN dan belanja seharian. Bilamana tewas dalam PRU ke 11, satu hari saya ke bank untuk mengambil duit belanja, apabila masuk je ATM, rupanya baki hanya ada RM12.30 sen…

LALU saya teringat kata-kata guru saya “Langit bumi yang besar berat ini pun Allah boleh jaga, takkan kamu yang kecil ini Allah akan biarkan…”

SA: Saya bertugas sebagai seorang pegawai di sebuah bank di Pontian. Saya telah mengalami suatu perasaan yang tidak menentu sewaktu bekerja di bank untuk 2 tahun.

Perasaan tak menentu macam jiwa saya seolah-olah mencari suatu ketenangan dan suatu panduan yang saya ingin keluar daripadanya. Selepas itu saya berjumpa dengan seorang guru sekolah, saudara Hanizi Mohammad yang memperkenalkan PAS kepada saya.

Tidak beberapa lama kemudian, mungkin dalam masa beberapa bulan, saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan terus bersama PAS sehingga hari ini.

Orang-orang kampung saya mengatakan saya sudah hilang fikiran, sehingga dikatakan saya disihir oleh orang-orang sesat dan orang-orang PAS – dan keluarga saya turut mula membantah dan menentang perjuangan saya. Isteri saya turut sama menerima tekanan yang cukup hebat daripada keluarganya. Masa itu saya baru berumur 24 tahun.

Soalan 3:

Jika naib presiden bertiga tidak ditaklifkan untuk memegang jawatan sebagai naib presiden, dan sekadar bergiat aktif di cawangan, cawangan PAS mana yang menjadi pilihan dan jawatan apa yang menjadi pilihan serta nyatakan sebab musababnya bersetuju untuk memegang jawatan tersebut?

SA: Saya ingin menumpukan pada bidang penulisan dan pendidikan dalam PAS. Saya rasa sejarah PAS ini terlalu sedikit orang yang menulisnya.

TITM: Kalau diberi peluang saya sukakan cawangan saya Semarang, cawangan bandar Jengka dalam Dun Jengka. Kesungguhan sahabat membuat kerja dan kemesraan (mereka di) Sangay membanggakan.

Dan kalau ditanya apakah jawatan yang saya minat dalam PAS, saya rasa Ketua Cawangan Sangay menarik, kerana semua pimpinan selalu dan mudah berjumpa, dan senang merancang kerana kawasan yang tidak luas sangat.

Namun kekadang kita terpaksa menerima lebih dari apa yang kita inginkan. Semoga bebanan ini tidak menyusahkan saya di hari akhirat.

MO: Kita harus bersedia untuk satu hari berjuang tanpa jawatan. Apabila diberi jawatan itu peluang untuk kita buat pahala, kalau tidak diberi jawatan itu meringankan beban yang dipikul. Kalau diberi pilihan sudah tentu saya nak bergerak di kampung kelahiran saya Titi Gajah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch