Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 9 Disember 2010

Usrah dan Ziarah


Usrah semalam bersama rakan usahawan kecil sederhana di Simpang Renggam seramai 5 orang tazkirah mengupas tajuk hijrah, aqidah bincang rukun iman dan seerah nabi masuk bab zaman Jahiliyah. Tamat 11.00 malam. Jamuan capati Pakistan dan air Biocafe...rancak bersembang selepas tu di kawasan surau, tak sedar embun malam turun, lihat jam...patutlah dah jejak pukul 12.00 tengah malam...mungkin akibat penangan kopi kurma Biocafe.

Usrah remaja malam tadi seramai 4 orang terus bawa ziarah Abang Hamid di Ladang Sindora yang baru kehilangan anak perempuan berumur 32 tahun akibat jantung berlubang. Penyakit itu asbab kematian sahaja, yang sebenarnya dah sampai masanya untuk pergi mengahadap Ilahi. Takziah kepada keluarga Abg Hamid. Moga sabar atas segala ujian dan cabaran.

Apa yang menyedihkan ialah bebaban kos rawatan yang masih tertunggak, bayangkan, bil rawatan masuk daftar Institit jantung Negara (IJN) saja dah cecah RM300, masuk bil pemeriksaaan doktor pakar, rawatan, wad dan ubat dah melambung RM3200. Itu belum masuk kos perjalanan dari Johor ke KL, kos bayar tol dan petrol yang naik harga, kos pergi dan balik termasuk makan di R&R tak cukup RM200. Kerja estet macam Abg Hamid ni gaji bukan besar dan habis dah duit simpanan untuk membiayai kos rawatan.

Apa nak jadi dengan negara kita ni. Rakyat semakin terbeban, yang kaya bertambah kaya, yang miskin makin disusahklan lagi dengan krisis ekonomi yang mengakibatkan harga barang dan bahanapi naik mendadak. Apalah erti kemajuan dengan bangunan pencakar langit kalau rakyat tidak terbela, jatuh sakit akibat tidak dapat rawatan sempurna dan duduk merempat di bawah jambatan.

Inilah fenomena kemiskinnan di estet yang mengamalkan sistem kapitalis, buruh rakyat sendiri, gaji mahal, ambil buruh warga asing, murah, kebajikan pekerja, siapa yang peduli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch