Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 29 Disember 2009

Penjaja kerepek dan pisang salai Melayu di Air Hitam diarah pindah







































Foto atas, Anggota Rela yang lebih eksyen dari Polis dan Majlis. Kelihatan Haji Alias, Abang Jahid dan Khairul Faizi yang berusaha membela golongan penjaja ini. Gambar jentolak yang tidak mengenal mangsa (JCB tak ada tulis majlis daerah mana dan mungkin dari syarikat pemaju projek kat sebelah tu). Foto bawah sekali, raut wajah sedih dan sayu makcik penjual kerepek.

Tercatit satu lagi sejarah hitam di Johor apabila penjaja-penjaja yang telah lebih sepuluh tahun mencari rezeki di gerai medan bahagia jalan Air Hitam Kluang terpaksa akur dengan kehendak pembangunan dan kehendak pemerintah dengan perobohan premis perniagaan mereka pada hari ini.

Para penjaja yang selama ini bergantung pendapatan dengan jualan makanan IKS seperti kerepek, keropok, pisang salai dan seumpamanya dihadiahkan dengan tindakan zalim pemerintah yang tidak mahu langsung berunding dengan mereka melainkan kesemua gerai tersebut mesti dirobohkan pada hari ini.

memorandum

Tidak ada apa yang dapat dilakukan walaupun DPPNJ telah menghantar satu memorandum kepada Majlis Daerah Yong Peng pada 24 Disember 2009 yang lalu untuk merayu agar tempoh lanjutan masa dapat diberikan kepada ara penjaja.

Para penjaja sebelum ini telah diberikan notis untuk mengosongkan premis tersebut pada 27 Disember 2009 (semalam) iaitu setelah tempoh dua minggu diberikan kepada mereka pada 14 Disember 2009. Saya hanya dapat maklumat tentang perkara ini pada 22 Disember 2009 yang lalu maka inisiatif untuk membantu para penjaja adalah sangat minima dengan tempoh masa yang terlalu singkat.

Sebelum ini, para penjaja telah berniaga di jalan Air Hitam - Yong Peng yang terletak bersebelahan dengan Balai Polis Air Hitam dan premis mereka telah dipindahkan ke lokasi baru setelah kawasan lama tersebut terlibat dengan pembesaran jalan.

Bermula pada tahun 1998, tempat baru ini telah dikendalikan oleh majlis daerah dan setiap perniaga dikenakan dengan lesen perniagaan. Lesen tersebut telah dihentikan pada tahun 2008 kerana kawasan tapak gerai tersebut telah dijual kepada pemaju untuk menaikkan bangunan baru.

Mereka dijanjikan oleh pemaju untuk tempat berniaga yang baru namun tempat tersebut masih belum siap sepenuhnya untuk diduduki. Lebih malang lagi, kawasan baru tersebut terletak dalam kawasan projek pembinaan yang sudah tentu akan menghalang pengunjung untuk ke sana.

bimbang akan kehilangan jawatannya

Apa yang menyedihkan, wakil rakyat DUN Semarang seolah-olahnya tidak sedar bahawa beliau adalah wakil rakyat yang mana tugasnya adalah untuk mewakili rakyat namun apa yang berlaku ADUN tersebut tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak dalam menyelesaikan isu ini. Ditambah lagi, ADUN tersebut memberitahu kepada para penjaja bahawa beliau takut untuk menangani isu ini kerana bimbang akan kehilangan jawatannya. Justeru saya mencabar beliau untuk meletakkan jawatan sebagai ADUN dan memberi ruang kepada orang lain yang lebih bersedia untuk mewakili kepentingan rakyat!

Sepanjang lebih tiga jam tadi, saya dan beberapa rakan-rakan termasuk peniaga telah cuba untuk menangguhkan perobohan tersebut namun segalanya menemui jalan buntu. Malah, pihak polis, RELA dan anggota majlis daerah semakin ramai mengerumuni kawasan tersebut.

solat hajat di atas jalan

Lebih kurang pukul 12 tengahari, kami telah mengadakan solat hajat di atas jalan raya di hadapan gerai tersebut kerana hanya pada Allah sahaja yang dapat diserahkan segalanya.

Saya telah memaklumkan kepada peguam PAS untuk melihat daripada sudut mana yang dapat DPPNJ bantu para penjaja. Saya tidak tahulah apa perasaan pemaju dan wakil rakyat yang boleh membiarkan para penjaja yang menitiskan air mata melihat premis perniagaan mereka dibiarkan untuk diroboh.

Mudah-mudahan Allah yang Maha Adil akan memberikan petunjuk dan balasan kepada mereka yang berlaku zalim ini.

Sumber Faizi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch