Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Sabtu, 4 Disember 2010

Bahana Ketuanan Melayu 8


Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - dari sudut pandangan Ibnu Khaldun (2)

Assalamualaikum,

Apakah yang menyebabkan kejatuhan Kerajaan Umayyah dan Abbasiyah? Untuk mengatakan bahawa kerajaan-kerajaan ini jatuh disebabkan oleh satu atau dua faktor adalah terlalu simplistik. Sebenarnya banyak faktor yang saling kait mengait yang membawa kepada kejatuhan dinasti-dinasti yang pernah berkuasa di dunia samada Islam atau bukan Islam.

Bani Umayyah dan Abbasiyah turut melahirkan pahlawan-pahlawan Islam yang boleh dibanggakan. Siapa yang tidak mengenali Khalifah Umar Bin Abdul Aziz yang digolongkan bersama khulafa ar-Rasyidah yang empat kerana wara' dan zuhudnya.

Begitu juga Khalifah Harun ar-Rasyid dan Ma'moun yang terkenal dengan kealiman dan kebijaksanaan serta keadilan mereka sehingga meninggalkan legasi dalam sejarah Islam. Tetapi kehairan-kehadiran pahlawan-pahlawan ini tidak cukup untuk menahan arus keruntuhan dan 'decay6' yang sudah mula menggerogoti umat Islam dari dalam.

Apa yang bolih kita pelajari dari Kitab-ul-iktibar dan Muqaddimah Ibnu Khaldun ialah setiap tamaddun ada fasa kebangkitan dan kejatuhannya. Kebangkitan dan keruntuhan itu boleh disandarkan kepada beberapa faktor. Kebangkitan itu sendiri boleh dilihat dari pelbagai sudut, apakah dari sudut kerohanian atau kebendaan.

Contohnya zaman Abbasiyah diberi jolokan zaman keemasan (the golden period of Islam). Namun apakah kayu ukur yang digunakan di dalam Islam untuk menilai sesuatu kejayaan. Pastinya pencapaian kebendaan dan infrastruktur bukan nilaian sebenar kemuliaan sesuatu kaum menurut kayu ukur Islam.

Bahkan kebangkitan yang berdiri di atas ukuran 'maddi' (kebendaan) di dalam Islam yang tidak seiring dengan kemajuan kerohanian sebenarnya adalah petanda awal kepada kejatuhan dan keruntuhan. Graf menaik itu hanya menjadi impetus yang akan menyebabkan tamaddun itu lebih meluncur laju menuju kebinasaannya.

Apakah yang membawa kepada kejatuhan bani Abbasiyah. Apakah didorong oleh faktor kegersangan kerohanian atau sifat assobiyah yang melulu atau perselisihan kekeluargaan?

Ini sebenarnya memerlukan penilitian analisis sejarah yang mendalam. Yang pasti Khalifah Abbasiyah tidak mininggalkan warisnya apabila ia berakhir di hujung pedang Monggol. Jadi jika ditilik dari peristiwa tragis ini pastinya zaman keemasan tidak selayaknya dipakaikan kepada Khilafah Abbasiyah.

Masakan Zaman Abbasiyah namanay apabila tidak mampu berdepan dengan orang-orang gasar (barbarian) yang menghabiskan hidupnya di atas pelana kuda sepanjang masa!. Orang-orang gasar ini langsung tidak meletakkan sebarang nilai kepada jutaan helaian kertas yang dinukil seribu satu hikmah dan ilmu oleh para ulama dan sarjana sehingga mereka longgok untuk sekadar dibuat jambatan bagi menyeberangi Sungai Furat...

Mari kita buat perbandingan di antara zaman permulaan Islam dengan zaman pencapaian Bani Abbasiyah. Rasullullah SAW membina suatu komuniti yang terdiri dari kaum keluarga dan sahabat rapatnya.

Apabila datang seruan untuk menyampaikan risalah secara terbuka maka Rasulullah SAW pun berdiri di bukit Safa dan menyeru 'Wahai Fatimah, Wahai Banu Hasyim, Wahai Banu Abdul Mutallib, Wahai banu sekian dan sekian.. kepada Islam. Setengah pihak menjadikan ini sebagai sandaran bahawa di dalam Islam ada Assobiyah dan Rasulullah mengambil kira faktor Assobiyah untuk menguatkan Islam.

Ini adalah hujah yang paling pelik yang kita pernah dengar. Rasulullah SAW menyeru kepada kaum kelaurganya terlebih dahulu adalah suatu yang dijangka. Adalah satu yang tabii bagi sesiapa jua untuk menyampaikan berita gembira dan ancaman seksa kepada kaum keluarganya kerana hubungan silaturrahim yang wujud di antara anggota keluarga.

Natijahnya kita melihat sebahagian besar dari keluarga Rasulullah SAW menolak risalah baginda, bahkan salah seorang dari bapa saudaranya menjadi gembong (ketua) kepada gerakan anti Rasulullah SAW. Kita lihat pula siapa yang menerima ajakan Rasulullah SAW.

Di antaranya ialah Bilal Ibnu Rabah orang Habsyah (satu kaum dengan Abrahah). Salman al-Farisi orang Farsi yang menghabiskan usia remaja nya mengembara mencari seorang insan yang bernama Ahmad. setelah melalui pelbagai mehnah akhirnya beliau tercampak ke Yathrib dan orang yang begitu teruja memanjat pokok kurma untuk menyambut seorang nabi yang dijanjikan semasa peristiwa hijrah.

Umar al-Khattab dari Banu Adi beriman setelah memusuhi dan berniat untuk membunuh Nabi SAW. Di antara mereka adalah hamba sahaya seperti Yassir, Summayah dan anak mereka Ammar bin Yasser.

Di antara merek adalah orang Rum (Byzantin) yang bernama Suhaib ar-Rumi. Kita lihat pula siapa yang menentang Nabi SAW. Di antara keluarga yang berada di barisan hadapan menentang Rasulullah adalah Bani Umayyah. Mereka ini juga tergolong dalam Bani Hashim.

Abu Sufyan bin Harb, Hindun Bte Utbah, Al-Walid bin Utbah, Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabi'ah. Semasa perang Badar tiga beranak tampil mencabar tentera muslimin untuk bertarung seorang dengan seorang. Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabiah dan al-Walid bin Utbah mencabar supaya tampil 3 orang pemuda untuk bertarung secara 'deul'.

Tampil lah 3 orang pemuda ansar. Lalu mereka berkata 'kami mahu dari kalangan keluarga kami'. Muncullah ahli keluarga Banu Hasyim iaitu Hamzah bin Abdul Mutallib, Ali bin Abu Talib dan seorang lagi (nanti disemak nama beliau). Pertarunagn ini berakhir dengan tewasnya ketiga-tiga pemuda quraish dan seorang dari pahlawan Islam syahid.

Peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa Assobiyah tidaklah menjadi keutamaan dalam Islam. Yang ada ialah silaturrahim. Dan silaturrahim itu akan terlerai apabila iman dan kufur menjadi batasannya.

Lalu dihujahpun pula kes Hatib bin Abi Balta'ah yang membocorkan rahsia kepada orang-orang Quraish tentang perancangan Rasulullah SAW untuk menuju Mekah dalam peristiwa Fathul Makkah. Perbuatan ini diketahui oleh Rasulullah SAW dan Umar menawarkan untuk memenggal Hatib bin abi Balta'ah.

Lalu Nabi melarang Umar. Mereka berhujah Nabi melarang Umar untuk membunuh Hatib kerana hubungan Assobiyah yang wujud di antara Hatib dan keluarganya. Mereka menjadikan ini sandaran untuk menyokong hujah dangkal mereka bahawa Assobiyah adalah faktor penting dalam Islam.

ahli badr

Ini hujah oarng tak habis mengaji. Apa yang sebenarnya berlaku ialah Nabi melarang Umar meneruskan niatnya untuk membunuh Hatib dengan mengingatkan Umar. Wahai Umar, Kamu lupakah Hatib ini ahli Badr? Ahlul Badar diampunkan dosanya oleh Allah SWT. Jadi perkiraan Nabi adalah berdasarkan kepada status Hatib sebagai ahlul Badar bukan kerana hubungan Assobiyah di antara beliau dan kelaurganya.

Dalam peperangan Badar, 70 orang Quraish tertawan dan mereka ini semua mempunyai hubungan kekerabatan dengan umat Islam. Syura di antara Rasulullah SAW dan para sahabat besar memutuskan bahawa mereka bolih menebus diri mereka.

Tetapi Umar berpandangan lain. Mereka patut di bunuh. Ternyata pandangan Umar adalah lebih benar berdasarkan kepada wahyu yang turun selepasnya. Rasulullah SAW dan Abu Bakar menangis apabila turunnya ayat yang mengabsahkan pandangan Umar.

Jika mereka ini dilepaskan atas dasar Assobiyah mengapa Allah mengatakan mereka sepatutnya dibunuh. Bahkan dua orang tawanan memang dihukum bunuh. Salah seorang darinya adalah merupakan musuh besar kepada Rasulullah SAW yang bernama An-Nadhir bin Al-Harith. An-Nadhir mempunyai seorang adek di kalangan muslimin. apabila An-Nadhir merayu kepada saudaramnya, saudaranya membalas balik 'saudaraku ialah mereka yang kini menawan engkau'

Wahai adek-adek dan anak-anakku, hujah aku belum habis lagi. Tapi setakat ini terserlahlah sudah betapa dangkal nya hujah puak yang mendukong fahaman Assobiyah. wahai adek-adek dan anak-anak ku jangan hanya mendengar.

Mulai saat ini bacalah kitab-kitab seerah (bukan 1 bukan 2 kitab seerah - bacalah berpuluh-puluh kitab seerah agar engaku tidak terpengaruh dengan hujah hujah muluk golongan yang keliru. Jangan biarkan dirimu menjadi tawanan mereka. aku tidak menyuruh kalian meninggalkan jamaah kalian. Aku hanya mengingatkan kalian, kalian punya tanggungjawab untuk membetulkan kepimpinan kalian!

Bersambung insyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch