Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 27 Mei 2010

Bahaya sandal Crocs

Kasut Crocs punca kemalangan di escalator?

“Ucu, kalau nak kasut crocs murah-murah datanglah Pasar Borong Pandan, kakak ada kerja kat sana” kata anak buah aku

Bagus sangat ke kasut crocs ni? Aku tak pernah beli lagi kasut yang dikatakan ringan serta mempunyai cengkaman yang cukup bagus ni. Berdasarkan statistik yang dikeluarkan pada 2007 ni, Crocs berada di tangga ketiga untuk ujian geseran. Kira mencengkam lah tu !

Berita semalam ada satu kes kemalangan di escalator.

KUALA LUMPUR 31 Jan. – Seorang kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun parah di kaki kirinya akibat tersepit di eskalator hampir satu jam di sebuah pusat beli-belah di Bandar Utama di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.30 pagi itu, mangsa bersama ibunya sedang menuruni eskalator terbabit untuk ke lobi dan tiba-tiba kanak-kanak itu menjerit kesakitan dan menangis apabila kaki kirinya tersangkut di tangga bergerak itu.

Difahamkan, pihak pengurusan pusat beli-belah itu dan orang ramai cuba mengeluarkan kaki kanak-kanak malang itu setelah mendengar jeritan ibu mangsa. Mereka bagaimanapun terpaksa mendapatkan pertolongan Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk mengeluarkan kaki kanak-kanak itu setelah percubaan mereka gagal.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Damansara ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu daripada pihak pengurusan pusat beli-belah itu kira-kira pukul 11.56 pagi. Sebuah jentera dengan lima anggota telah bergegas ke lokasi, dan berjaya mengeluarkan kaki kanak-kanak itu dalam tempoh setengah jam.

Mangsa dikejarkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sebelum dirujuk ke Pusat Perubatan Pakar Damansara untuk rawatan lanjut. – Sumber Bernama

Yang menariknya susulan dari kes kemalangan ini bapa kepada kanak-kanak terbabit mahu menyaman syarikat pengeluar kasut. Berdasarkan maklumat yang diberi dari berita dibawah ini seolah-olah ia berpunca dari kasut jenis getah berjenama terkenal. Mungkinkah Crocs?

Bapa budak tersepit eskalator mungkin saman syarikat kasut

PETALING JAYA 1 Feb. – Sekiranya berlaku kemalangan di pusat beli-belah atau pasar raya, kita sering terbaca keluarga mangsa akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik premis yang terlibat berikutan kecuaian.

Namun, dalam kejadian seorang kanak-kanak berusia dua tahun tersepit kaki kiri pada eskalator di Bandar Utama, semalam, keluarganya mungkin mengambil tindakan saman terhadap syarikat pengeluar kasut getah yang dipakai kanak-kanak itu.

Menurut bapa kanak-kanak tersebut, Syed Najib Albar, 44, kasut sandal getah dari jenama terkenal yang dipakai anak bongsunya itu turut dikaitkan dengan punca kemalangan tersebut.

Pengarah eksekutif di sebuah syarikat swasta itu berkata, pakar perubatan yang merawat anak turut mengakui pernah menerima kes hampir sama – kemalangan yang berpunca daripada kasut getah tersebut.

“Selepas anak saya sembuh, saya akan berbincang dengan peguam sama ada perlu untuk mengambil tindakan terhadap kedua-dua pihak iaitu pemilik pasar raya dan syarikat kasut.

“Buat masa ini, biarlah saya tumpukan kepada anak saya,” katanya ketika ditemui Hospital Pakar Damansara di sini hari ini.

Semalam, kanak-kanak malang itu, Abdullah yang baru pulang dari kelas Bahasa Jepun di tingkat satu pasar raya tersebut, tersepit kaki kiri pada eskalator ketika hendak turun ke lobi bersama ibunya, Faezah Datuk Mohd. Amir, 37.

Mangsa yang cuba dibantu oleh orang ramai dan pihak pengurusan pasar raya itu terpaksa menunggu selama sejam sebelum kakinya ditarik sepasukan anggota Bomba dan Penyelamat.

Berikutan insiden itu, kanak-kanak terbabit patah tiga tulang kaki kiri selain kulitnya terkoyak sehingga memerlukan pembedahan untuk membetulkan kedudukan kakinya itu.

Syed Najib memberitahu, meskipun trauma dengan kejadian itu, namun anaknya kelihatan stabil selepas diberi ubat penahan sakit.

Katanya, Abdullah dijangka menjalani rawatan di hospital tersebut untuk beberapa hari lagi memandangkan keadaan kakinya yang masih cedera. Sumber Utusan

Berbalik kepada kisah kasut Crocs ni memang pernah terjadi kejadian yang hampir serupa sebelum ini. Walaubagaimanapun menurut sumber yang dipercayai bukan kasut jenis Crocs sahaja malah sebarang kasut yang jenis lembut ataupun mudah lentur memang berbahaya dipakai ketika menggunakan escalator. Aku tengok kasut jenis getah macam tu memang dah banyak dijual sekarang. Tapi tak tahulah samada cengkamannya sehebat Crocs ataupun tidak.

Jika punca kemalangan tu memang dari kasut jenama terkenal kira oklah kalau nak ambil tindakan undang-undang. Tapi kalau setakat Crocs tiruan macam dekat Pasar Borong Pandan tu.. nak ambil tindakan pada siapa?

1 ulasan:

  1. felicidades y gracias por seguir mi blog yo te sigo un abrazo
    Marina

    BalasPadam

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch