Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 17 Mei 2010

TERIMA KASIH CIKGU


Ucapan keramat setiap kali berakhir proses P&P (pengajaran dan pembelajaran)...Cikgu kalimah keramat juga..walau di mana kita berada...kita akan dipanggil CIKGU...oleh anak-anak didik,bekas anak didik,ibubapa anak didik...waima nenda anak didik juga akan memanggil guru...CIKGU...

Betapa mulianya CIKGU...namun kemuliaan itu perlukah dalam kehidupan seorang yang bernama GURU@CIKGU...kemuliaan itu hanya milik Allah SWT...tetapi seseorang itu dimuliakan kerana akhlak,peribadi,jasa dan sumbangannya sebagai seorang GURU@CIKGU...memang diiktiraf oleh ALLAH SWT.

Tidak semua orang@manusia@insan yang mampu menjadi seorang GURU...siapa itu GURU???? Pendidik,Penyelia,Pengawal,Doktor,Peguam,Hakim,Kerani,Akauntan...semua itu guru mampu lakukan dalam tempoh 7 jam sehari...pendidik...mendidik anak-anak dengan menyampaikan ilmu,penyelia...menyelia keadaan pelajar di dalam kelas sama ada bersedia atau tidak untuk memulakan pembelajaran.

Pengawal...mengawal situasi dan suasana kelas sama ada kondusif,tenang untuk memulakan pembelajaran dan pengajaran...Doktor...bertanya pelajar yang sakit (datang ke sekolah...menyediakan ubat jika perlu...minyak angin waima panadol.

Peguam...menjadi peguambela atau pendakwaraya apabila berlaku kekacauan atau kekecohan di dalam kelas...Hakim...menimbal keputusan yang adil setelah perbicaraan di adakan...(terutamanya masalah disiplin...ponteng kelas,ponteng sekolah,)

Kerani...mengambil kehadiran (kedatangan pelajar setiap hari),menulis nama pelajar di dalam buku kedatangan,menaip surat ponteng sekolah dan menyediakan laporan aktiviti persatuan,laporan tahunan persatuan.

Akauntan..memungut yuran,merekod pungutan,menulis resit...menulis invois...menyiapkan nota minta...dan bermacam-macam lagi tugas GURU...namun GURU...pernahkan kami menafikan tugas dan amanah ini..???

Mudah-mudahan ...segala amanah dan tanggungjawab ini...akan menjadi titik permulaan untuk kami melaksanakan amanah ini dengan penuh keikhlasan....amin
Dicatat oleh Ustazah Mastura Binti Haji Ahmat @ Muhamad Siam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch