Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 25 Mei 2010

Kapitalis cetak duit, rasuah dengan penyundal

'Pelacur bagi kontrak cetak wang' - M'sia minta siasatan
Mei 24, 10 1:19pm
Malaysia adalah antara sekumpulan negara yang memberi tekanan ke atas kerajaan Australia untuk menyiasat dakwaan rasuah dan urus niaga berkaitannya yang membabitkan satu syarikat yang separuh kepentingannya dimiliki Reserve Bank of Australia (RBA).

Syarikat pencetak mata wang polimer itu didakwa merasuah pegawai asing dan malah menawarkan pelacur di dalam usaha mendapatkan urus niaga mencetak wang kertas.

Akhbar The Age hari ini melaporkan syarikat yang berpangkalan di Melbourne, Securency International, kini disiasat Polis Persekutuan Australia (AFP) kerana didakwa terbabit membayar komisen jutaan dolar kepada orang tengah dalam usaha mendapatkan urus niaga mencetak wang kertas polimer dengan kerajaan asing.

Seorang bekas pekerja Securency yang kini menjadi saksi AFP memberitahu program hal ehwal semasa Four Corners ABC dan The Age bahawa beliau telah diminta seorang pengurus kanan untuk membantu menyediakan seorang pelacur Asia bagi timbalan gabenor satu bank pusat yang sedang melawat negara itu.

Saksi itu memberitahu Four Corners: "Lain kali, jika pegawai itu berada di sini, (saya diberitahu) saya perlu mendapatkan seorang pengawal peribadi, sambil mengangkat kening dan mengelipkan mata...iaitu pengawal peribadi seorang wanita Asia.

"Dia mencadangkan saya mungkin mahu mendapatkan seorang pelacur bagi salah seorang pegawai bank pusat itu semasa lawatan seterusnya ke Melbourne."

Saksi itu dilaporkan berkata dia tidak memenuhi permintaan mendapatkan pelacur itu tetapi percaya petugas lain mengatur ramai pelacur dari satu negara Asia.

Saksi utama polis itu didakwa telah diberitahu oleh orang tengah yang dibayar upah oleh Securency, bahawa dia berhasrat merasuah seorang gabenor bank pusat dari satu negara Asia.

Dalam satu nota diari yang diberikan kepada Four Corners dan The Age, saksi itu berkata orang tengah berkenaan memberitahunya pada 2007: "Gabenor itu akan lebih gembira jika komisen (pembayaran) itu dinaikkan."

Securency International yang diperbadankan pada 1996 adalah usaha sama antara RBA dan syarikat British, Innovia Films.

Syarikat itu membekalkan bahan polimer untuk mencetak wang di Australia dan 26 negara lain, yang termasuk Brazil, China, Hongkong, Indonesia, Malaysia, New Zealand, Nigeria, Sri Lanka dan Thailand.

Adalah dilaporkan sebelum ini bahawa dua eksekutif tinggi syarikat itu berhenti pada hari yang sama satu audit yang sangat kritikal diumumkan.

Laporan itu mendapati bahawa sejak 2003 syarikat wang kertas itu telah membayar hampir A$50 juta komisen kepada satu jaringan ejen antarabangsa.

Akhbar The Age melaporkan kerajaan Australia telah menerima tekanan dari negara seperti Malaysia dan Nigeria untuk menyiasat sepenuhnya skop dakwaan rasuah dan urus niaga berkaitannya itu.

- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch