Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 22 November 2010

304.5kg daging Qurban diagihkan


Taman Sri Lambak, Kluang : Jumaat 19 Nov 2010 : Alhamdulillah, Sebanyak 304.5kg daging lembu mentah yang segar dari qurban sebanyak 3 ekor lembu berjaya diagih-agihkan kepada para peserta, fakir miskin dan penduduk sekitar Taman Sri Lambak (T6).

Lembu tiba pukul 3.30 petang hari khamis dan pada malam diadakan mesyuarat akhir persiapan qurban serta solat hajat memohon dipermudah dalam urusan qurban ini. YDP Tn Haji Saion, Ketua Pemuda Sdr Suhiman dan ana tidur di markaz malam tersebut.

Majlis sembelihan bermula seawal 8.30 pagi yang sebelum itu proses menumbangkan lembu pertama terlebih dahulu yang berharga yang RM2700. Syukur dapat khidmat dan bantuan dari 5 orang warga Indonesia yang bekerja di Ladang Tabung Haji merupakan pakar menumbangkan lembu dengan kaedah ikat di perut dan kaki.

Kalau kita biasanyan ikat di kaki dangan kepala baring mengadap kiblat. Ini sama juga ngadap kiblat tetapi kepala lembu dongak ke atas. Apapun kaedah ini didapati sesuai dan praktikal kerana leher lembu berada dalam keadaan tegang, kurang kelepet daging leher dan mudah untuk disembelih. Syukur, lembu pertama mengumpul 105.1kg daging.

Lembu kedua agak agresif 3 kali masuk longkang berharga RM2600 dengan daging sebanyak 100.4kg. Lembu ketiga yang mencabut papan tanda Jalan Semangat 13 boleh tahan juga jinaknya dengan harga yang sama berjaya mengumpul daging sebanyak 99kg.

Sebahagiannya tulang dimasak sup gearbox oleh sdr Suhaiman untuk jamuan sukarelawan / petugas dan selebihnya diberikan kepada semua petugas yang hadir seramai 40 orang dari kalangan muslimin dan muslimat.

Ada peserta yang melaksanakan aqiqah terus diagihkan daging tersebut sebanyak 15kg atau (1/7 dari 100kg daging) untuk dimasak manis. Anggaran setiap peserta qurban mendapat 5kg. Agihan sebanyak 21kg untuk fakir miskin, 20kg untuk jiran sekitar markaz T6 ini dan selebinya jiran kepada petugas.

Majlis selesai pukul 12.00 tengahari dan petugas muslimin terpaksa bergegas membersihkan diri dan pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.

Amalan qurban yang ikhlas ini merapatkan jurang antara miskin dan kaya dan yang indahnya dapat merapatkan ukhuwah sesama kita yang menjadi teras kepada kegemilangan Islam khususnya di Dun Kahang, kawasan Sembrong di negeri Johor ini.

Terima kasih kepada semua peserta qurban 2010, petugas dan penyumbang. Hanya Allah SWT yang dapat membalas budi baik tuan semua dengan pahala yang besar.

Marilah mengambil kiasan dengan menumbangkan qurban ini ibarat kita menumbangkan dan menyembelih sifat kebinatangan sang peguasa zalim UmnoBN...semoga Allah SWT menumbangkan UmnoBN dan memenangkan Islam dan Pakatan dalam PRU13 yang akan datang. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch