Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Sabtu, 6 November 2010

Trauma bah


Banjir....Peringatan Dari Allah SWT

Banjir...bencana alam yang sedang melanda negeri-negeri di Semenanjung Malaysia (Perlis,Kedah) juga negara jiran Thailand. Puluhan ribu telah dipindahkan. Anak-anak yang bakal menduduki SPM...terbantut proses pembelajaran mereka.

BAB 1: BANJIR 1988

Tatkala ini..teringat sewaktu tahun 1988..peperiksaan SPM terpaksa dihentikan selama seminggu..berikutan banjir besar yang melanda..apa lagi tika itu....aku dan rakan-rakan yang duduk di asrama bergegas pulang ke rumah..al-maklumlah cuti.

Namun..alhamdulillah setelah seminggu...kami meneruskan perjalanan peperiksaan SPM..dan natijahnya..keputusan SPM yang diumumkan pada tahun 1989..menyaksikan ramai dari kami berjaya melanjutkan pelajaran ke matrikulasi dan hanya kami 25 orang sahaja yang meneruskan perjuangan mengambil STPM di sekolah tercinta....


BAB 2 : BANJIR 2001

Kala ini aku dan suami..mengalami kejutan banjir buat kali pertama ..dan mengharungi banjir se awal jam 4 pagi. Dengan suami mengendong anak perempuan ketika itu berusia 5 tahun dan anak lelaki berusia 1 tahun...meredah banjir ..dengan keadaan yang gelap ...meredah mengikut arah..kaki. Dan aku hampir-hampir terjatuh..namun alhamdulillah...Allah masih memberi aku ruang..untuk meneruskan perjuangan hidup ini.

Masa ini..jangan cakaplah..semua perkakas,perabot...tilam malahan pinggan mangkuk ..bergenang dan belayar mengikut arus...air se aras...pangkal peha...kereta...apatah lagi...terpaksa dijual selepas banjir.

Rumah umpama kedai dobi...baju merentasi ampaian...hamparan dan tilam terpaksa dikorbankan...itulah hakikat banjir...sukar untuk diluahkan ...namun hanya orang yang sudah menghadapinya akan merasainya....terasa seolah-olah baru semalam mengharung banjir dengan arus yang deras.

BAB 3: BANJIR 2005

Berpindah ke rumah lain..namun di persekitaran dan kawasan yang sama. Banjir melanda 3 kali dalam sebulan..bersama air kumbahan longkang di belakang yang mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan, tak tahu nak lari ke mana..barang-barang sudah dinaikkan..namun apakan daya..kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Sekali lagi..barang-barang kami dihanyut air...dan akhirnya..mengambil keputusan melarikan diri ke rumah ibu mertua....yang agak tinggi kedudukannya...

Pengalaman hidup mengharungi banjir benar-benar mengajar kami..bahawa segala sesuatu itu hanya "pinjaman"..yang bila-bila masa saja Allah boleh ambil dan bila-bila masa sahaja Allah boleh pulangkan.

Hendak dikira berapa kerugian akibat kehilangan harta benda semasa banjir...rasa-rasanya tidak terkira...namun kesyukuran terhadapNya...kerana kami tidak kehilangan "harta" dan 'amanah' yang paling berharga dalam hidup kami. Alhamdulillah. All praises to Allah.....

Betapa segala ujian dan musibah yang melanda kita ..pastinya ada hikmah..yang kita tidak tahu...namun apabila segala musibah dan ujian itu berakhir...barulah kita menyedari bahawa Allah sudah menyediakan sesuatu yang terbaik buat kita.

Alhamdulillah..setelah mengalami pengalaman banjir sebanyak 4 kali dan berpindah rumah sebanyak hampir 8 kali..kami dapat menduduki rumah kami sendiri...di Taman Sri Lambak pada bulan April 2008...sesungguhnya tidak Allah datangkan hujan dan ribut petir kepada kita..kerana sesungguhnya Allah hendak menghadiahkan kita Pelangi yang cukup indah ini....

Begitulah "mehnah" dan perjuangan kita sebagai hamba Allah...tidak Allah datangkan ujian itu...diluar batas kemampuan hambaNya...pasti ada hikmah yang tersembunyi...di sebaliknya....yakinlah dengan Qada' dan Qadar Allah. Wa'allahu'alam.

Dicatat oleh ummu sakina

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch