Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 9 November 2010

PKR pernah lalui saat lebih sukar : Anwar

Anwar gesa Zaid buktikan dakwaan manipulasi dalam pemilihan PKR - MInsider

KUALA LUMPUR, 8 Nov — Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Datuk Zaid Ibrahim yang mendakwa proses pemilihan parti - yang menggunakan kaedah langsung buat julung kali — diselubungi kecacatan dan manipulasi agar menyediakan bukti untuk mempertahankan dakwaan beliau.

Ketua Umum Pakatan Rakyat ini berkata, partinya sudah pun menjawab dakwaan aktivis sosial Haris Ibrahim semalam berhubung penjualan kertas undi pemilihan pusat yang berlangsung sekarang.

“Saya percaya kepimpinan parti boleh membincangkan perkara ini lebih lanjut (dengan Zaid). Kami sudah pun membincangkan perkara ini dengan setiausaha agung dan isu yang dibawa dan yang berkaitan dengan blogger Haris Ibrahim telah dijawab dan dia tidak respons kepada jawapan kami.

“Dakwaan dia adalah dakwaan liar,” kata Anwar (gambar) di lobi bangunan Parlimen hari ini.

Anwar juga mengingatkan Zaid bahawa apa jua keputusan pemilihan yang kemungkinan tidak memihak, tidak harus menjejaskan komitmen seseorang pemimpin ke atas perjuangan parti.

Penasihat PKR ini juga berkata, beliau belum menerima sebarang makluman rasmi daripada Zaid berhubung keputusannya menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden dan melepaskan kesemua jawatan dalam parti.

“Kami tidak terima apa-apa, tidak... tidak. Jika saya mungkin menawarkan nasihat saya, dari sudut pandangan saya, ini (pemilihan parti) hanya persaingan normal.

“Ia tidak harus memberi kesan ke atas komitmen terhadap perjuangan parti,” katanya lagi.

Anwar juga berkata, tidak perlu diadakan sebarang mesyuarat untuk membincangkan keputusan Zaid.

Awal pagi tadi, Zaid berkata, beliau meletakkan semua jawatan dalam PKR dan menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden di sebalik siri dakwaan pemilihan parti dicemari kecacatan dan tidak telus.

Zaid berkata, beliau mengambil keputusan itu kerana tiada usaha di kalangan pucuk kepimpinan parti untuk menangani pelbagai isu manipulasi dan amalan-amalan pemilihan tidak adil meskipun isu terbabit telah dibangkitkan berulang kali.

“Saya ingin mengumumkan keputusan saya menarik diri daripada sebagai salah seorang calon yang bertanding jawatan timbalan presiden PKR dan kesemua jawatan yang dipegang dalam parti,” katanya.

Zaid juga menekankan bahawa mereka dalam saingan jawatan itu akan mendakwa beliau sudah “merajuk” kerana bukan lagi mendahului saingan.

Beliau berada di depan selama dua hari pertama pemilihan pusat, tetapi dipotong Azmin Ali pada hari ketiga dan seterusnya sehingga sekarang.

Zaid juga berkata, beliau tidak mahu mengatakan apa-apa mengenai isu ini sambil berharap keputusannya akan diterima dan membiarkan beliau.

“Saya merasakan sudah cukup banyak diperkatakan, tiada apa-apa yang hendak dikatakan lagi,” kata beliau dalam nada ‘suram’.

“Saya tidak fikir sesiapa mahukan saya sekarang,” kata Zaid sambil menegaskan, beliau akan kekal sebagai ahli biasa PKR - komponen Pakatan Rakyat.

“Saya akan kekal (dalam parti). Itu yang boleh saya lakukan buat masa sekarang,” katanya yang mewakili PKR dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor April lalu.

Anwar mendakwa tindakan Zaid, yang juga penyelaras Pakatan Rakyat, menarik diri daripada bertanding kemungkinan disebabkan “reaksi awal” ekoran keputusan melibatkan cabang-cabang di Sabah kelmarin dan semalam.

Pemilihan peringkat Sabah itu meletakkan Azmin berada jauh di depan.

“Sudah tentu perasaan (kami) ialah kami memerlukan sumbangan dan penyertaan kesemua pemimpin termasuk Zaid.

“Tetapi pada masa yang sama, saya ingin mengingatkan bahawa anda datang untuk menyokong prinsip-prinsip perjuangan (PKR).

“(Apabila) anda membawa beberapa dakwaan, saya bertanya setiausaha agung sama ada terdapat (sebarang) bukti bagi dakwaan-dakwaan ini,” kata beliau sambil menambah, jika ada dakwaan sudah tentu akan meminta jawatankuasa pemilihan dan jawatankuasa disiplin mengambil tindakan.

Ditanya sama ada tindakan Zaid merupakan kehilangan besar kepada parti, Anwar berkata, PKR telah melalaui situasi yang lebih sukar sebelum ini.

“Kami telah melalui keadaan lebih sukar pada masa lalu, timbalan-timbalan presiden meninggalkan parti, beberapa pemimpin utama meninggalkan Majlis Pimpinan Pusat.

“Jadi, kami juga sedar bahawa kami adalah parti pembangkang, diserbu, menghadapi serangan teruk,” kata beliau.

Ketua Pembangkang ini juga menambah, PKR sudah cukup realistik untuk menerima dan menghadapi cabaran-cabaran mendatang.

“Pun begitu, rayuan kami kepada semua agar kekal bersatu dan kekal komited kepada prinsip-prinsip parti. (Jika) anda bertanding dalam mana-mana pemilihan demokratik, anda terbuka kepada (kemungkinan) menang dan juga kekalahan,” kata Anwar lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch