Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 5 Julai 2010

Risiko nasi putih


Nasi putih meningkatkan risiko untuk diabetes

Banyak makan nasi putih risiko diabetes jenis 2, menurut kajian sains AS, yang juga menegaskan bahawa padi beras merah lebih higienis dan mengurangkan risiko diabetes.

Mengganti nasi putih, yang meningkatkan gula darah dengan beras merah dan biji-bijian lain boleh mengurangkan sepertiga kejadian diabetes.

Orang-orang yang makan sekurang-kurangnya lima hidangan nasi putih seminggu adalah 17% lebih besar kemungkinan terkena diabetes dibandingkan dengan mereka yang makan kurang dari satu porsi per bulan (setiap bahagian dianggarkan 150 gram).

Di sisi lain, mereka yang makan dua atau lebih porsi beras merah seminggu, memiliki risiko 11% lebih rendah diabetes jenis 2 daripada mereka yang makan kurang dari satu porsi per bulan.

"Archives of Internal Medicine", BBC. Survei, yang meneliti data dari 22 tahun 197 000 orang dewasa, yang dilakukan oleh penyelidik dari Fakulti Kesihatan Awam Universiti Harvard dan diterbitkan dalam jurnal perubatan "Archives of Internal Medicine", menurut agensi berita Reuters dan Perancis dan BBC.

Menurut penyelidik, menggantikan pengambilan beras putih dan bijirin olahan lain dengan gandum dan beras merah membantu mengurangkan risiko diabetes.

Bahkan menggantikan setiap hari dari sepertiga padi (sekitar 50 gram) dari jatah harian standard putih dengan jumlah yang sama dari beras merah dapat dikurangkan dengan 16% risiko diabetes.

Mengganti nasi putih dengan makanan lain yang sepenuhnya dapat mengurangkan risiko diabetes sebanyak 36%.

Pesakit diabetes mempunyai gula darah tinggi, yang disebabkan oleh ketidakmampuan tubuh untuk menghasilkan insulin yang cukup untuk memecah gula ini menjadi glukosa dan tenaga.

Sekitar 180 juta orang di seluruh dunia menderita diabetes, yang dihubungkan dengan obesitas, aktiviti fizikal dan pola makan yang buruk.

Beras kehilangan sebahagian besar pemakanan ketika tidak ada proses untuk mendapatkan pelbagai putih.

Padi beras merah tidak dimurnikan mempunyai lebih banyak serat, mineral, vitamin dan phytochemical daripada beras putih. Ini juga tidak meningkatkan gula darah putih.

Nasi putih selama hampir 2% dari jumlah keseluruhan kalori harian dalam diet orang rata-rata, sementara beras merah, kurang dari 1%.

Para ahli mengesyorkan bahawa sekurang-kurangnya 50% dari minyak dibuat harus berasal dari biji-bijian penuh (whole grain) seperti beras merah. Lebih dari 70% beras yang digunakan di negara maju, putih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch