Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Sabtu, 27 Februari 2010

Antara Islam dan bangsa


Pentingkan Islam dari bangsa baginda telah mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar di mana menurut riwayat Ibn Qayyim baginda telah mengadakan majlis mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar di rumah Anas b. Malik.

Ketika itu,seramai 90 orang lelaki yang hadir separuh daripadanya kaum Muhajirin dan separuh lagi kaum Ansar. Apa yang begitu menakj...ubkan diri ini ialah nilai persaudaraan yang begitu erat terjalin antara kaum Muhajirin dan Ansar walaupun baru dipersaudarakan oleh Rasulullah s.a.w. dan berkenalan dalam masa yang singkat.

Sebagai contoh,diriwayatkan oleh al-Imam Bukhari r.h. bahawa Rasulullah s.a.w. telah mempersaudarakan Abdul Rahman b. Auf dengan Sa’d b. al-Rabi’ di Madinah.

Berkata Sa’d b. al-Rabi’ kepada Abdul Rahman b. Auf: “Sebenarnya aku ini orang Ansar yang terbanyak hartanya, di sini aku hendak bagi dua, isteriku pun dua kau pilihlah mana seorang dari mereka yang berkenan di hati kau, dan aku hendak ceraikan, selepas selesai iddahnya kau kahwinlah dengannya.“(Ar-Rahiqul Makhtum edisi terjemahan,al-Mubarakfuri,m/s 247-248)

ayat 13, surah al-Hujurat, yang bermaksud: "Wahai umat manusia! Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan

Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch