Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 2 Februari 2010

PAS akan membuka keahlian kepada bukan Islam lagi 5 tahun

Foto Brader Mujahid Yusuf Rawa

PAS benarkan kemasukan ahli non-Muslim dalam 5 tahun

Wong Choon Mei

KUALA LUMPUR, Feb 1: PAS sendiri telah menetapkan sasaran lima tahun untuk membuka sepenuhnya pintu kepada ahli daripada semua bangsa dan agama selagi mereka adalah rakyat Malaysia dan bertekad untuk menjadi juara parti berteras Islam.

"Jelas, PAS akan tetap parti Islam," Mujahid Ysof Rawa, pengerusi Jawatankuasa PAS Persatuan Nasional, kepada Harakahdaily.

"Tapi kita mengakui kita juga merupakan negara berbilang bangsa. Jadi kami berharap dalam masa lima tahun lagi, kita akan mampu bersaing dan menjemput semua bangsa dan agama untuk menjadi ahli PAS selama mereka memahami dan sepenuhnya menyokong tujuan kita. "

Non muslim memainkan peranan aktif

Tahun lalu, PAS menyokong perlembagaan berasingan membolehkan Kelab Penyokong - yang sudah lama bergerak sebagai sayap non-muslim - untuk menjadi Dewan penyokong. Naiktaraf ini penting kerana memberikan hak yang lebih besar kepada non-Muslim, termasuk platform tambahan bagi mereka untuk memainkan peranan lebih aktif dalam kegiatan parti.

PAS telah menurunkan calon non-muslim pada pilihanraya umum 2008. Kelab Penyokong PAS yang ditubuhkan pada tahun 2004 dan mempunyai lebih dari 20.000 anggota yang terdiri daripada pelbagai bangsa termasuk India, China, Siam, dan Iban.

politik perkauman salah di sisi islam

"Politik komunalisme dan perkauman tidak hanya usang tetapi juga bersalahan dalam prinsip dan melawan ajaran-ajaran Islam," kata Mujahid.

"Kita harus mengembangkan sebuah model baru apakah semua kepentingan di negara dapat berpartisipasi dalam PAS tanpa PAS menghilangkan prinsip Islamnya sebagai tunjang dan hala tujunya. Adakah ia boleh dilakukan? Tentu saja, kami yakin begitu. Lihat kelab penyokong kami. Itu sudah menjadi kenyataan dan telah sangat berjaya, begitu banyak sehingga kami ianya telah menaiktaraf ke Dewan. Sekarang kita ingin Kongres untuk terus bergerak sementara kami bersiap sedia untuk langkah terakhir. Saya yakin kita boleh melakukannya, PAS boleh untuk semua. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch