Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Selasa, 2 Mac 2010

Penggemar ikan laut mengeluh lagi



Berapa lama boleh boikot tak makan ikan laut, tak kan nak makan ayam dan daging hari-hari...Apakah puncanya dari kotak ikan Noh Omar?

Harga ikan bakal naik - Bekalan ikan tempatan tidak mampu tampung permintaan

Oleh WARTAWAN KOSMO! berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR -
Pengguna di negara ini bakal berdepan dengan kenaikan harga semua jenis ikan segar yang dijangka meningkat sehingga RM3 sekilogram jika pihak pengimport dan pemborong terus enggan membawa masuk ikan import.

Tinjauan di kalangan peniaga ikan di seluruh negara semalam mendapati ramai di kalangan mereka menjangka harga ikan akan naik kerana bekalan ikan akan berkurangan memandangkan bekalan ikan tempatan tidak mampu menampung permintaan semasa.

Menurut mereka, secara purata harga ikan mungkin akan naik sehingga RM3 sekilogram atau lebih dan ia akan mula terasa sekiranya boikot itu berterusan selama tiga hari berturut-turut kerana ketika itu stok ikan semasa sudah kehabisan.

Lebih membimbangkan, kenaikan itu akan memberi kesan kepada rakyat berpendapatan rendah dan sederhana kerana kebanyakan ikan yang diimport merupakan sajian utama mereka seperti ikan kembung, selar, selayang, cencaru serta bawal gred rendah.

Seorang peniaga ikan di Pasar Chow Kit di sini, Rosli Abdullah, 24, berkata, jika boikot berterusan, pembekal pasti akan menaikkan harga borong dan beliau terpaksa melaraskan harga jualan ikan.

"Ketika ini sebanyak 70 peratus bekalan ikan di pasar ini diimport dari Thailand," katanya ketika ditemui semalam.

Pemborong ikan di Pasar Borong Selangor di Seri Kembangan, Zakaria Abdul Hamid, 35, pula berpendapat, harga ikan mungkin akan naik sedikit masa lagi jika boikot berterusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch