Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 18 Februari 2010

Teori RAHMAN dah berlalu


Teori RAHMAN dah berakhir: Siapa PM selepas Najib?

Shuhaimi Al-Maniri


Ramai pemerhati politik di Malaysia sebelum ini sukar mempercayai berhubung dengan satu teori, iaitu teori RAHMAN yang dikaitkan dengan siapa akan menjadi Perdana Menteri Malaysia dan pemimpin utama politik Negara selepas merdeka.

Untuk rekod, teori ini dikatakan bermula selepas Tunku Abdul Rahman mewakili ‘R’ menjadi Perdana Menteri yang pertama dan kemudiannya Tun Abdul Razak mewakili ‘A’ pula dipilih menjadi Pedana Menteri Kedua. Seterusnya digantikan dengan huruf ‘H’ oleh Tun Hussein Onn walaupun Tun Dr. Ismail pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Razak tetapi meninggal dunia lebih awal.

Semasa Tun Hussein menjadi Perdana Menteri, beberapa nama selain huruf ‘M’ Tun Dr. Mahathir disebut-sebut layak menjadi timbalan atau pengganti kepada Hussein seperti Tan Sri Ghazali Shafie (King Ghaz), Tun Ghaffar Baba dan Tan Sri Razaligh Hamzah (Ku Li).

Musa terkeluar

Begitu juga semasa Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, nama juga Tun Musa Hitam muncul untuk menjadi penggantinya tetapi tidak kesampaian. Selepas Musa Hitam mengundur diri, tiga orang yang bermula huruf ‘A’ menjadi timbalannya bermula dengan Tun Abdul Ghaffar Baba, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan akhirnya Tun Abdullah Ahmad Badawi berjaya menjadi pengganti kepada Mahathir bagi mengisi huruf ‘A’.

Beberapa nama yang mungkin layak untuk menjadi Perdana Menteri seperti Tun Dr. Ismail, Musa Hitam, King Ghaz dan Ku Li terlepas peluang menjadi Perdana Menteri kerana tidak secocok dengan Teori RAHMAN.

Najib terakhir

Sama ada secara kebetulan ataupun tidak, pencipta teori RAHMAN berjaya dibuktikan selepas Dato’ Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri sejak April, 2009 yang lepas. Selepas teori RAHMAN ini berjaya dibuktikan semasa kepimpinan BN menerajui pemerintahan negara, pengkaji-pengkaji politik Negara mulakan satu lagi pencarian baru, apakah teori perlantikan PM selepas ini?

Apakah teori RAHMAN untuk pusingan kedua akan berlaku? Atau terdapat satu teori lain akan muncul sedikit masa lagi. Kita nantikan perkembangan selanjutnya.

Muhyidin bukan Pengganti Najib?

Sembang-sembang politik yang popular dewasa ini menyebut, Tan Sri Muhyidin bukan pengganti Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya. Sebab yang paling popular yang menjadi perkiraan mereka, era pemerintahan BN akan berakhir dengan kepimpinan Najib dalam pilihanraya umum ke-13 nanti.

Tetapi sesetengah mereka yakin BN masih mampu memenangi pilihanraya ke-13 nanti kerana orang Melayu tidak ada pilihan lain terpaksa bergantung kepada UMNO kerana PAS masih tidak diyakini mampu memenuhi aspirasi orang-orang Melayu. Apatah lagi dengan parti multi-racial seperti PKR.

Muhyiddin dijangka kecundang

Seorang penganalisis politik UMNO menjangkakan, pertandingan dalam UMNO akan menjadi lebih sengit selepas PRU ke-13 nanti dan Muyhidin dijangka akan kecundang. Pertandingan baru-baru ini Muhyidin terselamat kerana Najib masih memerlukan beliau untuk meredakan pergolakan dalaman UMNO.

Beliau memberitahu saya, nasib Muhyidin akan sama seperti nasib Tun Musa Hitam sebelum ini. Kedudukan beliau hanya untuk memanaskan kerusi Timbalan Perdana Menteri untuk seketika jika beliau tidak bertindak dari sekarang untuk menyelamatkan kedudukannya.

legasi baru dirancang

Tempatnya dijangka akan digantikan oleh Datuk Hishamuddin Tun Hussein sebelum diambilalih oleh Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir untuk membentuk satu legasi baru pusingan kedua politik Malaysia yang sedang dirancangkan oleh pihak-pihak elit politik negara.

Konspirasi politik kedua keatas Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam menghadapi tuduhan liwat oleh Saiful Bukhari mungkin menjadi sebahagian dari plot yang dirancangkan oleh pihak-pihak berkepentingan. Bagi mengelakkan perkara ini terus berleluasa, satu reformasi kedua politik negara akan berlaku tetapi rakyat masih belum bangkit menjayakannya seperti tahun 1998 dan 2008 yang lepas.

Dalam tahun 1998 hanya orang Melayu yang bangkit. Begitu juga dalam tahun 2008 hanya bukan Melayu yang bangkit. Kali ini jika semua rakyat bangkit menuntut reformasi menyeluruh dalam kepimpinan politik negara, BN hanya akan menjadi sejarah dengan Najib sebagai Perdana Menteri terakhir era BN.

Ku Li

Dua nama yang sedang disebut-sebut untuk menjadi Perdana Menteri pilihan rakyat berbagai kaum kali ini adalah Anwar Ibrahim dan Tengku Razaligh Hamzah. Anwar Ibrahim telah melalui zamannya dalam pilhanraya 2008 yang lepas dengan Pakatan Rakyat/Barisan Alternatif dan Tengku Razaligh pun telah melalui zamannya dalam pilihanraya 1990 melalui Gagasan Rakyat/Angkatan Perpaduan Ummah.

Melihat kepada sambutan kepada Ku Li dalam taklimat Royalti Petroleum baru-baru ini, saya yakin sentuhan Ku Li dalam politik negara masih berbisa. Jika Ku Li berjaya menjadikan Kelantan sebagai pangkalan politiknya.

Jika beliau diperlukan oleh UMNO/BN sebagai Perdana Menteri, nescaya nasibnya dalam UMNO/BN tidak seperti sekarang ini memandangkan rakan-rakannya dalam team B dulu seperti Abdullah Badawi dan Rais Yatim serta yang lain-lain lebih bernasib baik berbanding dengan beliau sendiri.

Satu sahaja peluang yang masih terbuka untuk Ku Li dan Anwar menjadi PM sekarang ini adalah dengan bersatu menggerakan peluang Gagasan Pakatan Rakyat berbanding melalui UMNO/BN kerana pintu tersebut telah hampir tertutup baginya.

Razaleigh, Anwar, Hadi...

Jika Ku Li menjadi Perdana Menteri yang pertama Pakatan Rakyat, kemudian diikuti oleh Anwar Ibrahim sebelum Hadi Awang mengambilalih untuk menjadi Perdana Menteri seterusnya, peluang TEORI RAHMAN pusingan kedua era Pakatan Rakyat boleh menjadi kenyataan. Sama-sama kita tunggu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch