Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 1 Februari 2010

Melayu dapat kontrak besar di Pulau Pinang berbanding Cina


70 peratus projek milik Melayu: Guan Eng

Sinar

GEORGETOWN - Ketua Menteri (KM) Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, sejak Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih tampuk pemerintahan Mac tahun lalu, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) melaksanakan 23 tender terbuka dengan 16 (70 peratus) diperoleh kontraktor Melayu berbanding tujuh (30 peratus) bukan Melayu.

“Daripada 66 tender yang dikeluarkan oleh Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang, kontraktor Melayu mendapat 44 (67 peratus) berbanding 22 tender (33 peratus) dimenangi kontraktor bukan Melayu,” katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Guan Eng berkata, sejak mengambil alih kuasa, integriti dan urus tadbir CAT (Cekap, Akauntabiliti dan Telus) menjadi prinsip dalam pentadbiran kewangan Kerajaan PR di Pulau Pinang.

Sistem tender terbuka

"Sebagai contoh, sistem tender terbuka menunjukkan bahawa kontraktor Melayu dapat bersaing dengan kontraktor bukan Melayu dan berjaya memperoleh kontrak melalui merit dan kebolehan sendiri,” katanya.

Bagaimanapun, beliau kesal dengan unsur-unsur yang bersekutu dengan BN yang terdapat dalam PR dalam menentang usaha kerajaan melaksanakan sistem tender terbuka dan urus tadbir CAT.

“Kerajaan Negeri berjaya menukarkan anggaran defisit bajet RM35 juta pada 2008 kepada lebihan sebanyak RM88 juta,” katanya.

Kontraktor kelas F bukan kroni

Guan Eng berkata, sistem tender terbuka membolehkan kontraktor kelas F yang bukan kroni UMNO mendapat kontrak di Pulau Pinang.

“Sebelum ini, kontrak hanya diberi kepada kroni UMNO dan mereka dari luar Pulau Pinang. Jelaslah, sistem ini memberi manfaat kepada semua golongan berbanding sistem rundingan terus Kerajaan BN kepada kroninya,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch