Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 17 September 2009

Misteri Galaksi Andromeda Telan Bintang-Bintang Kecil



Foto gambaran bintang telah menelan bintang-bintang kecil yang lain. Bayangkan matahari kita ditelan, tentulah berlaku kemusnahan alam sejagat

Galaksi Andromeda nampaknya terus membesar dengan menelan bintang-bintang dari galaksi lain, demikian hasil penelitian para saintis astronomi.

Ketika sebuah kumpulan ilmuwan memetakan Andromeda, mereka menemukan bintang-bintang yang mereka katakan merupakan "sisa-sisa galaksi kerdil". Para Astronomi melaporkan penemuan mereka yang diterbitkan di jurnal Nature.

Kajian itu didapati sejumlah bintang-bintang pernah ditanda dan dikenalpasti sebelumnya namun kumpulan risikan ini menyediakan perincian gambar untuk menunjukkan hal itu terjadi. Gambar itu menunjukan "model hirarki" pembentukan galaksi sedang mengembang dan berjalan.

Model itu menggambarkan bahawa galaksi besar akan dikelilingi oleh sisa-sisa galaksi lebih kecil yang mereka rangkumkan. Para ilmuwan memetakan hujung galaksi Andromeda secara terperinci untuk pertama kali.

Pauline Barmby, astronomi dari Universiti Western Ontario yang terlibat dalam kajian ini, mengatakan kepada BBC bahwa pola orbit bintang itu mengungkapkan asal-usulnya.
"Galaksi Andromeda begitu hampir sehingga kita dapat memetakan semua bintang," katanya. Galaksi Andromeda, yang dianggarkan jaraknya sejauh 1.5 juta tahun cahaya dari bumi kini terus membesar-dan membesar menjadi Galaksi RASAKSA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch