Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Ahad, 31 Oktober 2010

Calon BN bersifat elit


Calon PAS seorang doktor sedia merawat bila-bila masa

Kami perlukan YB yang boleh selesai masalah
Analisa oleh M FAQIH - Harakah

GUA MUSANG, 30 Okt: Melewati Kampung Batu Papan, Gua Musang begitu mendamaikan. Pemandangan mengkagumkan sekali. Gua batu kapur yang mengelilingi kampung mengasyikkan pandangan mata.

Di sebelah lagi ada bukit, tumbuh subur pokok getah yang menjadi sumber rezeki penduduk.

Inilah keunikan Gua Musang yang tidak ada di tempat lain. Di mana-mana sahaja anda menjejak kaki pasti ketemukan gua batu kapur. Berbeza dengan Ipoh dan Batu Caves di Selangor kerana di sini, panoramanya masih segar.

belum tercemar

Belum ada pencemaran udara yang boleh menyedakkan dada. Bangkit dari tidur di awal pagi, suasananya tidak ubah seperti di Tanah Tinggi Lojing atau Cameron Highlands. Sejuknya mencucuk ke kulit.

Hawa sejuk beransur menjadi sedikit hangat apabila muncul matahari di sebalik gua-gua batu kapur. Hangatnya kini bertambah sekali ganda apabila dicurah dengan isu-isu politik bagi menarik simpati pengundi.

Menonton televisyen atau membaca akhbar harian, pastinya kesimpulan mudah dibuat calon Barisan Nasional (BN) sudah menang mudah di atas kertas.

korek

Pelbagai isu dikorek bagi memberi gambaran kelemahan kerajaan negeri, PAS, Pakatan Rakyat, calon PAS, Dr Zulkefli Mohamed dan apa-apa sahaja yang ada kaitan. Sebaliknya calon BN, Abdul Aziz Yusoff diberi gambaran sebagaikan dewa atau raja yang mempunyai 1001 satu kelebihan.

Pendidikan setakat SPM bukan menjadi perkiraan bagi Umno dan BN. Ini kerana tiada sijil pun ada agensi boleh memberi pekerjaan. Syaratnya mesti penyokong setia Umno.

kesedar

Ada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Kemas, Kesedar, Rela dan banyak lagi agensi yang mendapat peruntukan kerajaan dikutip daripada rakyat digunakan bagi membayar gaji atau elaun penyokong Umno.

Tengoklah apa yang berlaku ke atas bekas calon BN di Manek Urai, Tuan Abdul Aziz Tuan Mat. Sepanjang pilihan raya kecil menjelang 14 Julai 2009, Tuan Aziz adalah wira, diangkat dan dijulang.

Setiap gerak dan geri dirakam lensa kamera. Kenyataannya disumbat dalam media harian setiap hari. Sebelum meletak jawatan bertanding dalam pilihan raya, beliau merupakan pengurus kilang milik Kesedar.

Hari ini Tuan Aziz hilang pekerjaan di kilang Kesedar kerana gagal dalam pertaruhan di Manek Urai. Namun beliau tidak perlu risau kerana ada peluang mendapat kontrak kerajaan.

Mungkinkah situasi serupa juga berulang kepada Abdul Aziz.

rapat dengan kontraktor

Kedua-dua Abdul Aziz ini mungkin berkongsi pengalaman, mengulangi nasib serupa. Abdul Aziz Limau sudah lama mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor.

Biar pun sekolah setakat tingkatan lima, namun dia jarang berkawan dengan orang kampung. Rakan-rakannya dari kalangan kontraktor,” kata seorang kakitangan di Kesedar.

Tanpa berselindung beliau meluahkan Abdul Aziz Limau tidak jauh berbeza dengan Tuan Aziz, Kuala Krai. Kedua-dua seumpama golongan elit yang dilahirkan dari mahligai Kesedar.

Artikel seterusnya klik tajuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch