Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Isnin, 18 Oktober 2010

Gaji tak cukup, tanggungan banyak


Kerajaan gagal laksana gaji minimum kerana boros
Hazayani Zakaria - harakah

KUALA LUMPUR, 18 Okt: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kerajaan gagal melaksanakan tuntutan gaji minimum di kalangan pekerja kerana amalan boros mereka.

Ahli Parlimen Marang itu sewaktu membahaskan Bajet 2011 di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan lebih mementingkan projek mewah yang hanya memberikan keuntungan kepada segelintir golongan daripada kebajikan rakyat bawahan.

"Bagaimana untuk pencapaian taraf negara maju kalau pekerjanya masih mengemis. Isu gaji minima baru di peringkat menubuhkan majlis konsultasi.

"Amalan boros masih diteruskan dengan pembiayaan projek mewah untuk kemegahan dan kepentingan segelintir manusia dan mengabaikan majoriti rakyat," kata beliau yang juga Presiden PAS.

Sementara itu, ketika ditemui di lobi Parliman, beliau menegaskan PAS tetap mendesak kerajaan melaksanakan tuntutan gaji minimum seperti yang diamalkan oleh negara maju yang lain.

"PAS tetap mahu tuntutan gaji minima dilaksanakan kerana sudah banyak negara di dunia memberi gaji minima dan dianggap salah kalau tidak beri gaji minima untuk sara hidup rakyat," katanya.

Menurutnya juga, masih banyak kakitangan sama ada awam atau swasta menerima gaji yang tidak mencukupi untuk menyara keluarga terutamanya mereka yang tinggal di bandar-bandar.

gaji tak cukup

"Masih banyak kakitangan awam dan swasta khususnya di ibu kota dapat gaji tak cukup pun untuk menampung perbelanjaan persekolahan anak-anak dan sebagainya.

"Sepatutnya diambil kira kerana mereka ini jumah yang besar. Malanganya di saat kita tak selesaikan masalah ini, kita tonjolkan bangunan-bangunan yang tinggi yang memberikan keuntungan kepada kroni mereka sahaja," katanya lagi.

Dalam ucapannya juga, Abdul Hadi turut menekankan bahawa orang awam juga harus diberi hak yang sama untuk memantau bajet kerana masyarakat awam adalah sasaran utama.

"Individu yang berkepakaran melalui NGO dan media juga berhak memantau perjalanan jentera kerajaan dan politik bagi menggunakan jumlah wang yang diamanahkan kerana kadang-kadang pendedahan pihak ini menyedarkan yang salah dan silap," katanya.

Beliau yang juga Adun Rhu Rendang turut menegaskan bahawa Akta Rahsia Rasmi (OSA) adalah langkah yang sangat negatif kerana menghalang hak yang adil terhadap negara bagi kebaikan kerajaan dan rakyat.

"Undang-undang ini lebih bersifat menyembunyikan kesalahan dan kelemahan. kerajaan yang kuat dan teguh bersifat berani walaupun menghadapi tuduhan dan tohmahan.

"Tuduhan yang benar memberi kesempatan melakukan pembaikan dan pembetulan, tuduhan yang salah perlu dijawab, dan ada cara lain untuk bertindak terhadap penyebar fitnah.

OSA, tegasnya hanya menjadikan kerajaan berlagak bersih sepanjang masa. dan mendakwa hanya mereka yang berjuang mengekalkan kuasa sahaja bersifat demikian.

Selain itu, Abdul Hadi turut berkata, pembangunan insan tidak terletak kepada pembinaan materialistik semata-mata tetapi juga bergantung kepada dasar pendidikan dan sistem yang merangkumi aspek naluri manusia.

"Persediaan pembangunan insan bukan sahaja bangunan pusat-pusat pendidikan di semua peringkat yang tersergam indah dan kakitangan yang bergaji lumayan, tetapi juga sangat bergantung dengan dasar pendidikan dan sistem yang merangkumi aspek naluri manusia," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch