Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Ahad, 17 Oktober 2010

Wabak HIV kritikal

Dahsyat!...10 Rakyat Malaysia Dijangkiti Aids Setiap Hari!

Kadar Jangkitan AIDS/HIV Membimbangkan : MAM

LUMUT, 17 OKT : Seramai 87,000 orang di Malaysia dikenalipasti HIV positif dengan kadar purata 10 rakyat negara ini dijangkiti penyakit itu setiap hari, kata Majlis AIDS Malaysia (MAM).

Presidennya Datuk Mohd Zaman Khan berkata peningkatan jumlah pesakit HIV/AIDS di negara ini amat membimbangkan dan tindakan sewajar perlu diambil bagi membendung penyakit itu.

Sejak kes pertama HIV dikesan di negara ini pada 1986, Malaysia telah berusaha membanteras kes jangkitan itu namun ia masih tidak berkesan, katanya kepada Bernama selepas majlis pelancaran program seminar, pameran HIV/AIDS dan Forum Perdana Hal Ehwal Islam di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di sini hari ini.

Beliau berkata hanya sejak beberapa tahun kebelakangan ini sahaja baru terdapat sedikit kemajuan dalam usaha menangani wabak itu. Menurutnya persepsi masyarakat terhadap pesakit HIV bagaimanapun masih pada tahap membimbangkan dan ia menyebabkan ramai pengidap penyakit itu tidak berani tampil menerima rawatan sedia ada.

"Saya percaya, kesedaran dan keprihatinan terhadap isu ini oleh masyarakat adalah kunci kepada pencegahan jangkitan dan pengurangan kemudaratan penyakit itu," katanya.

Pada majlis berkenaan, sebanyak 10 agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan telah menyertai Pameran HIV/AIDS anjuran bersama TLDM, MAM dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Program selama dua hari itu bertujuan memberi kesedaran kepada komuniti tentang epidemik HIV dan AIDS.

B@tvs

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch