Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Khamis, 15 April 2010

Kapitalis Sarawak perkosa hutan dara

Penan bina sekatan halang pembalakan di Baram

Keruah Usit

Masyarakat
kaum Penan dari kawasan Ulu Baram, Sarawak mendirikan dua sekatan jalan balak bagi menghalang penebangan hutan dara yang menjadi tempat tinggal dan pemburuan mereka.

Sekatan-sekatan jalan itu dibina di dua tempat strategik merentasi jalan balak berhampiran kampung-kampung Penan Long Sabai dan Ba Keramau, di bahagian hulu sungai Akah.

Menurut masyarakat Penan, peninjau-peninjau syarikat balak yang telah diberikan konsesi membalak telah diminta berulang kali menghentikan kerja di kediaman orang Penan.

Namun segala rayuan mereka tidak diendahkan.

Justeru, berdepan dengan masalah itu, penduduk kampung itu telah mendirikan dua sekatan jalan, pada 24 Mac dan 31 Mac yang lalu.

“Kami sedar bahawa kami lemah jika dibandingkan dengan jentolak syarikat balak. Tetapi kami bertekad untuk berjuang melindungi hutan kami, sebab kami dan generasi akan datang tidak dapat hidup tanpa hutan.

“Kalau kami benarkan syarikat itu masuk dan melakukan pembalakan, mereka pasti mahu ambil semua hutan kami ini,” kata Aya Luding (kanan), seorang wakil masyarakat Long Sabai,

Pada November tahun lalu, 17 masyarakat Penan di kawasan Ulu Baram telah mengisytiharkan tanah asal mereka sebagai hutan simpanan yang ditadbirkan oleh mereka sendiri.

Hutan yang
dinamakan “Taman Keamanan Penan” itu meliputi kawasan 163,000 hektar.

Ia termasuk hutan rimba yang sangat bernilai dari segi pemuliharaan serta tanah pertanian tradisional berdekatan dengan sempadan Malaysia dengan Indonesia. - Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch