Terjemahan / Alih Bahasa / Translate

Terjemahan / Alih Bahasa / Translate
Khas untuk pengikut yang tidak fasih Bahasa Melayu

Pengikut

Rabu, 13 Oktober 2010

Baru MOU dah riuh


Kampus Johns Hopkins: Tak seindah khabar dari rupa-Mkini

Keupayaan negara kononnya berjaya menarik pelabur dan pakar antarabangsa yang sering-kali dimegah-megahkan oleh media arus perdana sebenarnya tidaklah seindah yang dikhabarkan jika laporan sebuah akhbar kampus dijadikan ukuran.

Akhbar itu bukan milik sebarangan universiti tetapi Universiti Johns Hopkins yang terkenal.

Universiti yang sama, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada bulan lalu umumkan akan menubuhkan sebuah sekolah perubatan dan hospital mengajar di Malaysia.

Antara tajuk utama media arus perdana yang terpampang ialah "Universiti Johns Hopkins akan tubuhkan sekolah perubatan dan hospital di Malaysia" dan "PM pikat sekolah perubatan Johns Hopkins ke Malaysia."

Bercakap kepada wartawan di New York pada 25 September tahun lalu, Najib dilaporkan berkata sekolah perubatan Johns Hopkins akan menubuhkan sebuah hospital yang mempunyai kemudahaan 600 katil dan sebuah pusat kajian di Serdang, Selangor.

Perjanjian kerjasama itu bakal dimeterai di antara sebuah syarikat tempatan dan Johns Hopkins pada November ini di Kuala Lumpur, dan sekolah berkenaan bercadang menerima 100 pelajar setiap tahun untuk program empat tahunnya, kata laporan berkenaan.

Johns Hopkins - berpangkalan di Maryland - ia diiktiraf sebagai antara universiti terbaik di dunia dan mempunyai program perubatan yang disebut paling berwibawa. Di luar Amerika, ia hanya mempunyai cawangan di China dan Itali.

Bagaimanapun satu artikel kecil yang disiarkan di akhbar kampus - the JHU Gazette - pada 4 Oktober lalu mencadangkan rancangan mereka itu tidak sebesar yang dilaporkan. Ia hanya mempunyai rancangan sederhana di Malaysia.

MOU kerjasama

Dalam artikel bertajuk "JHM inks MOU to explore collaboration in Malaysia", JHU Gazette melaporkan pusat perubatan dan akademik Johns Hopkins telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan Chase Perdana Sdn Bhd yang berpangkalan di Kuala Lumpur untuk meninjau peluang kerjasama dalam bidang pendidikan perubatan, klinik dan penyelidikan di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
HACKED BY YOUR FUCKING LASER
BANGSAT-BANGSAT MALAYSIA, KALIAN MEMANG
GENERASI YANG BERMASALAH PRESTASI NOL
TAPI KESOMBONGAN LUAR BIASA
ULAH SUPORTER KALIAN YANG MAIN LASER
ADALAH CERMIN DARI SIFAT KALIAN YANG MEMALUKAN
BLOG INI DI HACK OLEH LASER HIJAU KALIAN YANG MENGGANGGU PEMAIN INDONESIA
FUCK YOU UP!!! son of a bitch